Bangladesh International School &College
Book List for 2014-16
STANDARD-III (INT’L)
Text Books:
ENGLISH LANGUAGE:
1. Junior English Book 3 – Hayden Richards
ENGLISH LITERATURE:
1. A Magic Place-3 (Revised Edition)
2. Silver Bells Book 3 – A Stamp and T.C Collocott
SPELLING & DICTATION:
1. The spelling with Synonyms Book-3 (Nabarun Publication)
MATHEMATICS:
1. Success with Maths Ahead 4 CD Edition (By: K Alamelu)
BANGLA:
1. আমার বাংলা বই – তৃতীয় ভাগ, জাতীয় শিক্ষাক্রম ও পাঠ্যপুস্তক বোর্ড, ঢাকা।
SCIENCE:
1.I Explore Science – A Science Text Book-3 by Mrinalini Pradhan
GEOGRAPHY & SOCIAL STUDIES
1. Junior world Geography and Bangladesh Class-3 (Prof. Mesbah-us-Saleheen)
HISTORY:
1. Children World History with Bangladesh Book-3 (Revised) by Michael Dooling Gibbond
COMPUTING STUDIES:
1. Computer Ahead-III Information Technology 4th Edition (By: Kumar Ray)
RELIGION:
1. Islam for children-3 By Dr Shahjahan Tapan Sonamoni Publications
/ A New Moral Science (Book-III)-Protibha Nath
ART:
1. Nabarun Colouring Fun (3) with Rocky |
|
STATIONERY1. Pencil, Ruler, Eraser, Sharpner – 1 each2. Titi Pastel Colour set3 Faber Castel Colour Box
Note
1. All are advised to purchase books of latest edition and original books, not photocopies.
2. Text Books, Diary, Exercise books. Stationary articles are available at the School Canteen, Mokkarum Library and other new market shops.
3. Pullover will be available at the BISC School Canteen.
4. Parents are requested to write the name of the students on the cover page of text books, exercise books, water-pot, school bag etc.
PARENTS ARE ADVISED NOT TO ALLOW STUDENTS TO BRING STAINLESS STEEL
RULER AND FANCY STATIONARY TO SCHOOL
|
|
Block Syllabus for Standard –III (Int’l)
(Half Yearly Examination-2014)
Subject/ Ch/Lesson /Lesson plan days |
Sl. No
|
Type of Questions
|
Marks distribution
|
বাংলাবইঃক। আমার বাংলা বইখ। সহজ বাংলা ব্যাকরণ ও রচনাগদ্য
১। ছবি ও কথা
২। রাজা ও তাঁর তিন কন্যা
৩। একজন পটুয়ার কথা
৪। স্বাধীনতা দিবসকে ঘিরে
৫। স্টিমারের সিটি
পদ্য:
১। আমাদের এই বাংলাদেশ
২। তালগাছ
৩। ঘুড়ি
৪। আমাদের গ্রাম
ব্যাকরণ
১। ভাষা ও বর্ণ ২। লিঙ্গ পরর্বিতন
৩। বপিরীত শব্দ ৪। বচন
৫। প্রতশিব্দ ৬। বাংলায় অনুবাদ
রচনা:
১। শাপলা ২। দোয়লে
৩। র্বষাকাল ৪। বাঘ
|
|
ক–বিভাগ (গদ্য ও পদ্য) |
|
1
|
শব্দার্থ লিখ |
১X৭=৭ |
2
|
সঠিক উত্তরটি বাছাই করে লিখ |
১X৭=৭ |
3
|
শূণ্যস্থান পূরণ কর |
১X৭=৭ |
4
|
প্রশ্নের উত্তর গুলো লিখ |
৪X৪=১৬ |
5
|
বাক্য গঠন কর |
১X৪=৪ |
6
|
কবির নামসহ ৮ লাইন কবিতা লিখ |
১০ |
|
খ বিভাগ |
|
7
|
লিঙ্গ পরিবর্তন কর |
১X৭=৭ |
8
|
বিপরীত শব্দ লিখ |
১X৭=৭ |
9
|
নিচের শব্দগুলিকে বহুবচনে পরিবর্তন কর |
১X৭=৭ |
10
|
২টি করে প্রতিশব্দ লিখ। |
২X৭=১৪ |
11
|
বাংলায় অনুবাদ কর |
১X৪=৪ |
12
|
রচনা লিখ (৮টি বাক্যে) |
৯ |
13
|
পরিষ্কার পরিচ্ছন্নতা |
১ |
|
মোট (র্অধ র্বাষকি পরীক্ষা) |
১০০ |
শ্রেণী পরীক্ষা-১বাংলাগদ্যঃ১। রাজা ও তাঁর তিন কন্যা২। স্টিমারের সিটি
পদ্যঃ
১। আমাদের এই বাংলাদেশ
২। তালগাছ
ব্যাকরণঃ
১। লিঙ্গ পরিবর্তন
২। বিপরীত শব্দ |
১ |
শব্দার্থ লিখ |
১X ৭=৭ |
২ |
প্রশ্নের উত্তর লিখ |
২X ৩=৬ |
৩ |
লিঙ্গ পরিবর্তন |
১X ৬=৬ |
৪ |
বিপরীত শব্দ লিখ |
১X ৬=৬ |
|
মোট (শ্রেণী পরীক্ষা–১)
|
২৫ |
|
|
শ্রেণী পরীক্ষা-২শ্রণেী পরীক্ষা-২
১। একজন
পটুয়ার কথা
২। স্বাধীনতা দিবসকে ঘিরে
পদ্যঃ
১। আমাদের গ্রাম
২। ঘুড়ি
ব্যাকরণঃ
১। বচন
২।প্রতিশব্দ |
1
|
শব্দার্থ লিখ |
1´7=7
|
|
2
|
প্রশ্নের উত্তর লিখ |
2´3=6
|
|
3
|
নিচের শব্দগুলোকে বহুবচনে পরিবর্তন কর |
1´6=6
|
|
4
|
২টি করে প্রতিশব্দ লিখ |
1´6=6
|
|
|
মোট (শ্রেণী পরীক্ষা-২)
|
25
|
|
Literature
Book: A Magic Place -3 (Revised)
1. A Lesson with Baloo
2. Crazy Charlie
3. Dinosaurs
4. The magic Porridge Pot
5. The sword of the lake
6. The Man who kept House
Book: Silver Bells Book-3
1. The Rivals
2. A Naughty Boy
3. The Cloud |
1
|
Word Meaning |
1´12=12
|
2
|
Make Sentence |
2´7=14
|
3
|
Short question answer |
2´6=12
|
4
|
Broad question |
5×4=20
|
5
|
True / False |
..5´12=6
|
6
|
Who said to whom |
1´8=8
|
7
|
Rhyming words |
1´6=6
|
8
|
M.C.Q |
0..5´12=6
|
9
|
Fill in the Blanks |
1´6=6
|
10
|
Poem writing |
6
|
11
|
Question & answer (from poem) |
2×2=4
|
|
Total (Term Test)
|
100
|
Class Test-1
Literature
1. Lesson with Baloo
Poems:
2. The Rivals
|
1
|
Word meaning |
1´5=5
|
2
|
Make Sentence |
2´2=4
|
3
|
Short Question |
2´2=4
|
4
|
Fill in the blanks |
1×4=4
|
5
|
True / False |
0.5×4=2
|
6.
|
Poem |
6
|
|
Total (CT)
|
25
|
Class Test-2
Literature
Magic place
1. Crazy Charlie
2. The Magic Porridge
Poem
1. A Naughty Boy
|
1
|
Word meaning |
1´5=5
|
2
|
Make Sentence |
2´2=4
|
3
|
Short Question |
2´2=4
|
4
|
Fill in the blanks |
1×4=4
|
5
|
True / False |
0.5×4=2
|
6.
|
Poem |
6
|
|
Total (CT)
|
25
|
Language
Book:
a. Junior English Book-3
1. Noun
2. Countable and uncountable noun
3. Pronoun
|
1
|
Name the type of the noun |
1×5=5
|
2
|
Forming nouns |
1×6=6
|
3
|
Collective nouns (missing words) |
1×5=5
|
4
|
Replace the underlined noun with pronoun |
1×5=5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Joining Sentences withRelative Pronoun5. Adjectives6. Subject and predicate7. Verb
8. Verb (Past tense & past participle)
9. Verb
10.Verb (Past tense & past participle)
11. Ad verb
12. Comprehension:
a. Sinbad and the coconuts
b. The crows and the snake
c. The Princess and the pen
d. Aladdin
13. Paragraph
a .Our School
b. My Pet
c. My Parents
d. Our Food |
5
|
Joining sentences with relative pronoun, F/B with relative pronoun |
1×5=5
|
6
|
Identify adjectives |
1×7=7
|
7
|
Forming adjective |
1×5=5
|
8
|
Use the correct form of adjective fit the adjective in the list on the left into their correct places |
1×5=5
|
9
|
Pair the subject and predicates/Add a suitable predicate to the subject/Add a suitable subject to predicate |
1×7=7
|
10
|
Underline the verbs |
1×5=5
|
11
|
Fill in the blanks with verbs |
1×5=5
|
12
|
Write the past tense and past participle form of the verbs |
1×10=10
|
13
|
Form Adverbs from the following Adjectives |
1×5=5
|
14
|
Write a paragraph |
10
|
15
|
Comprehensiona. Answer the following questionsb. Choose the correct answer |
2×5=10
1×5=5
|
|
Total (Half Yearly Test)
|
100
|
Class Test-1
Language
1. Noun
|
1
|
Identify the noun |
1×5=5
|
2
|
Classify the noun |
1×10=10
|
3
|
F/B with countable and uncountable noun |
1×5=5
|
4
|
Forming noun |
1×5=5
|
|
Total (CT-1)
|
25
|
Class Test-2
Language
1. Pronoun
2. Adjectives
|
1
|
Replace the underlined noun with pronoun |
1×5=5
|
2
|
Joining sentences with relative pronoun |
1×5=5
|
3
|
Identify adjectives |
1×5=5
|
4
|
Forming adjective |
1×5=5
|
5
|
Fit the adjective in the list on the left into their correct places |
1×5=5
|
|
Total (CT-2)
|
25
|
Mathematics
Book: Success with Math
Ahead Book-4, CD Edition
1. Time (a.m/p.m), Leap year,
addition and subtraction of
Time |
1
|
Which one of the following is/is not a leap year? |
2.5×2=5
|
2
|
Find the total time/ find out the interval |
2×5=10
|
3
|
Write the numerals / number |
2.5×4=10
|
4
|
Work out |
5×5=25
|
|
|
2. Large numbers, PlaceValue, Expanded form3. Multiplication and Division
4. Addition & Subtraction of
Large numbers
5. Multiples, factors, Prime
and composite number
6. Common factor, common
multiples
Geometry
7. Point, line, line segment
8. Different types of Angles
9. Triangle |
5
|
Word problem |
4×5=20
|
7
|
Find out the common factors |
2.5×2=5
|
8
|
Find the prime and composite number |
2.5×4=10
|
9
|
Definition. |
2×2=4
|
10
|
Draw /Name different types of angles |
2.5×4=10
|
11
|
Class performance |
1
|
|
Total (Half Yearly Test)
|
100
|
Class Test -1
Mathematics
1. Time
2. Addition and subtraction of
time
3. Geometry: point, line, line
segment |
1
|
Write the time using a.m or p.m |
1×5=5
|
2
|
Find out the total time |
2.5×2=5
|
3
|
Find out the difference/ interval between time |
2.5×2=5
|
4
|
Write the numbers name |
2.5×2=5
|
5
|
Draw lines/ definitions measurement of line |
5
|
|
Total (CT-1)
|
25
|
Class Test -2
Mathematics
1. Large numbers, place value,
expanded form
2. Multiplication and division
3. Addition & subtraction of
large numbers. |
1
|
Represent 5 digit numerals an abacus and write their number names |
2.5×2=5
|
2
|
Write the numeral for the number name |
1×5=5
|
3
|
Write down the number names |
1×3=3
|
4
|
Write in the expanded form |
1×2=2
|
5
|
Work out |
5×2=10
|
|
Total (CT-2)
|
25
|
Science
Book: I Explore Science – A Science Text Book-3
1. Chap 1: Food and feeding
Habits of Animals
2. Chap 2: Our Food
3. Chap 3: Safety
4. Chap 4: Housing & Clothing
5. Chap 5: Solid, liquid, Gases
6. Chap 6: Living and non-
living things
7. Chap 7: Parts of a Plant |
1
|
Broad questions |
5×5=25
|
2
|
Short questions |
3×6=18
|
3
|
Correct the wrong statements |
1×10=10
|
4
|
Fill in the Blanks |
1×10=10
|
5
|
Answer in one word |
1×10=10
|
6
|
True / False |
1×10=10
|
7
|
Matching |
1×5=5
|
8
|
Drawing |
5×2=10
|
9
|
Neatness |
1
|
10
|
Class performance |
1
|
|
Total (Half Yearly Test)
|
100
|
Class Test-1
Science
1. Chap 1: Food and feeding
Habits of Animals
2. Chap 2: Our Food |
1
|
Answer in Short |
3×4=12
|
2
|
Fill in the Blanks |
1×5=5
|
3
|
True and False |
1×5=5
|
4
|
Drawing and labeling |
1×3=3
|
|
Total (CT-1)
|
25
|
|
|