Std.IX(Nat’l)_Final_Syllabus-2016

BANGLADESH INTERNATIONAL SCHOOL & COLE

DOHS, MOHAKHALI, DHAKA CANTONMENT

BLOCK SYLLABUS FOR FINAL TERM EXAM- 2016, STD. IX (NATIONAL)

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
১. বাংলা ১ম পত্র:

Name of the books:
বইয়ের নাম:
মাধ্যমিক বাংলা সাহিত্য

গদ্যঃ
১। নিমগাছ -H.W-১
২। উপেক্ষিত শক্তির উদ্বোধন
৩। মমতাদি
৪। পয়লা বৈশাখ-ঐ.ড – ১
৫। একাত্তরের দিন গুলি-H.W-১
৬। সাহিত্যের রূপ-রীতি-H.W-১
৭। বাঙলা শব্দ

পদ্যঃ
১। আমি কোন আগন্তুক নই
২। সেইদিন এই মাঠ
৩। তোমাকে পাওয়ার জন্য, হে স্বাধীনতা – H.W – ১
৪। আমার পরিচয়-H.W – ১
৫। বৃষ্টি -H.W – ১
৬। স্বাধীনতা, এই শব্দটি কীভাবে আমাদের হলো

সহপাঠ ঃ
কাকতাড়–য়া

Revision প্রয়োজন অনুযায়ী

H.W – ৮

3rd C.T Exam:

১। মমতাদি

২। উপেক্ষিত শক্তির উদ্বোধন
৩। আমি কোন আগন্তুক নই

4th C.T Exam:

১। তোমাকে পাওয়ার জন্য এই স্বাধীনতা
২। একাত্তরের দিনগুলি
৩। সেই দিন এই মাঠ
৪। কাকতাড়–য়া

৩ পি:
৪ পি:
৪ পি:
৪ পি:
৪ পি:
৪ পি:
৪ পি:
৩ পি:
৩ পি:
৪ পি:

৩ পি:
৩ পি:
৪ পি:

৪ পি:
৭ পি:
মোট:৪৫ পি:

[দ্রষ্টব্য: প্রত্যেক অংশ থেকে কমপক্ষে একটি করে মোট ছয়টি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে।]

ক অংশ- গদ্য থেকে ৩টি
সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে
১+২+৩+৪ = ১০

খ অংশ- পদ্য থেকে ৩টি
সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে
১+২+৩+৪ = ১০

গ অংশ- সহপাঠ থেকে ৩টি
সৃজনশীল থাকবে
কাকতাড়–য়া
নৈর্ব্যক্তিক প্রশ্ন (গদ্য ১৫টি, পদ্য ১৫টি এবং সহপাঠ ১০টি)

 

ফলাফল নির্ধারণ:

 

C.T Exam:

সৃজনশীল প্রশ্ন
নৈর্বক্তিক অংশ

সময় ঃ২:১০

ঘন্টা+৪০ মি:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 x 6 = 60

40 x 1 = 40

সর্বমোট: ১০০

 

 

 

 

 

 

 

10

15               মোট: ৩০

 

 

 

 

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
২. বাংলা ২য় পত্র:

বইয়ের নাম:
১। বাংলা ভাষার ব্যাকরণ, নবম-দশম শ্রেণি, রচনায়- মুনীর চৌধুরী
২। ভাষা সৌরভ: ব্যাকরণ ও রচনা (নবম-দশম) রচনায়-মাহবুব আলম
৩। বাংলা ভাষার রচনা ও বিরচন: মাধ্যমিক (বোর্ড কর্তৃক)
সিলেবাস:
১। তৃতীয় অধ্যায়-তৃতীয় পরিচ্ছেদ: সংখ্যাবাচক শব্দ, H.W – ১
২। তৃতীয় অধ্যায় – ষষ্ঠ পরিচ্ছেদ সমাস, H.W – ২
৩। পঞ্চম অধ্যায় – প্রথম পরিচ্ছেদ বাক্য প্রকরণ, H.W – ১
৪। পঞ্চম অধ্যায় – পঞ্চম পরিচ্ছেদ: যতি বা ছেদ চিহ্ন, H.W – ১
৫। পঞ্চম অধ্যায় – তৃতীয় পরিচ্ছেদ: বাচ্য এবং বাচ্য পরিবর্তন, H.W – ১
৬। পঞ্চম অধ্যায় – চতুর্থ পরিচ্ছেদ: উক্তি পরিবর্তন, H.W – ১
৭। চতুর্থ অধ্যায় – সপ্তম পরিচ্ছেদ: কারক ও বিভক্তি, H.W – ১
৮। তৃতীয় অধ্যায় – সপ্তম পরিচ্ছেদ – উপসর্গ
৯। চিঠি (নৈর্ব্যক্তিক)
১০। দ্বিতীয় অধ্যায়: ধ্বনির পরিবর্তন (দ্বিতী য় পরিচ্ছেদ)
১১। দ্বিতীয় অধ্যায় ণ-ত্ব বিধান ও ষ-ত্ব বিধান (তৃতীয় পরিচ্ছেদ)
১২। চতুর্থ অধ্যায়-পঞ্চম পরিচ্ছেদ-বাংলা অনুজ্ঞা
১৩। চতুর্থ অধ্যায়-অষ্টম-অনুসর্গ
রচনামূলক অংশ ঃ
অনুচ্ছেদ লিখন
ক) একটি শীতের সকাল
খ) বৃক্ষরোপণ অভিযান
গ) গ্রাম্য মেলা
ঘ) নিরক্ষরতা দূরীকরণ
ঙ) একুশের বই মেলা

২ পি:
১ পি:
৪ পি:
১ পি:

১ পি:

২ পি:

১ পি:

৪ পি:

৩ পি:

৩ পি:

রচনামূলক অংশ:

১। অনুচ্ছেদ রচনা (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
২। পত্র/দরখাস্ত/মানপত্র/পত্রিকায় প্রকাশের জন্য চিঠি (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
৩। সারাংশ সারমর্ম (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
৪। ভাবসম্প্রসারণ (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
৫। প্রতিবেদন প্রণয়ন (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
৬। প্রবন্ধ ও রচনা লিখন (৩টি বর্ণনামূলক রচনা থেকে ১টি)

বহুনির্বাচনী প্রশ্ন :
(ব্যাকরণ এবং নির্মিতি অংশের বাগধারা, বাক্য সংকোচন ও প্রবাদ-প্রবচন)
সবকয়টি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে

 

সময় ঃ ২ ঘন্টা ১০ মি: +৪০মি:

 

 

 

 

 

5

 

5

 

 

10

 

 

10

 

10

 

20

 

 

 

 

1×40=40

সর্বমোট: ১০০

 

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
১। তোমার জীবণের লক্ষ্য ও উদ্দেশ্য জানিয়ে বন্ধুর নিকট পত্র লেখ।
২। ছাত্রজীবনে শিক্ষাসফরের গুরুত্ব বর্ণনা করে ভাইয়ের নিকট একটি পত্র লিখ।
৩। বিদ্যালয়ে ডিবেটিং ক্লাব খোলার অনুমতি চেয়ে প্রধান শিক্ষকের নিকট আবেদন পত্র লেখ।
৪। তিনদিনের ছুটি চেয়ে প্রধান শিক্ষকের নিকট আবেদন।
৫। তোমাদের ইউনিয়নে একটি পাঠাগার স্থাপনের জন্য তোমার জেলায় ডেপুটি কমিশনারের নিকট একখানা আদেন পত্র লেখ।
৬। তোমাদের এলাকায় একটি দাতব্য চিকিৎসালয় প্রতিষ্ঠার উদ্দেশ্যে জনসাধারণের সাহায্য প্রার্থনা করে সংবাদপত্রে প্রকাশের জন্য একটি পত্র লেখ।
৭।কি ধরনের বই পড়া উচিৎ তা জানিয়ে ছোট ভাইকে পত্র
৮। বিদ্যালয়ে ক্যান্টিন স্থাপনের জন্য প্রধান শিক্ষকের নিকট আবেদন।
৯। তোমাদের এলাকায় বিদ্যুৎ বিভ্রাট নিরসনকল্পে সংশ্লিষ্ট কর্তৃপক্ষের দৃষ্টির জন্য সংবাদপত্রে পত্র।
সারমর্ম:
১। স্বার্থক জনম আমার জন্মেছি এই দেশে ……… নয়ন শেষে।
২। কোথায় স্বর্গ? কোথায় নরক? ………কুঁড়ে ঘরে।
৩। ক্ষমা যেথা ক্ষীণ দুর্বলতা ………. সমদেহে।
৪। শৈশব সদুপদেশ যাহার না রোচে ………. আসিলে ফিরে
সারাংশ:
১। মানুষের মূল্য কোথায় ………. বাঁচতে
২। মুখে অনেকেই টাকা ……… টাকারই খেলা
৩। সমাজের কাজ কেবল টিকে……….ধূলি
৪। মাতৃস্নেহের তুলনা নাই ………….সরিয়া যায়
৫। অভাব আছে ………… দু:খ আমাদের বন্ধু
৬। বার্ধক্য তাহাই ………… বৃদ্ধ তাহারাই
৭। হে দারিদ্র তুমি মোরে ………… কল্পলোকে
৮। বসুমতি কেন তুমি ………… ছাড়ে
ভাবসম্প্রসারণ:
১। পাপীকে নয়, পাপকে ঘৃণা কর।
২। আত্মশক্তি অর্জনই শিক্ষার উদ্দেশ্য
৩। রাত যত গভীর হয়, প্রভাত তত নিকটে আসে
৪। লোভে পাপ, পাপে মৃত্যু
৫। ভোগে নয়, ত্যাগেই মনুষ্যত্বের বিকাশ
৬। স্পষ্পভাষী শত্র“ নির্বাব শত্র“ অপেক্ষা ভাল
৭। অর্থই অনর্থের মূল
৮। বই কিনে কেউ কখনও দেউলে হয়নি
৯। দশে মিলে করি কাজ
ঘারি জিতি নাহি লাজ
১০। স্বদেশের উপকারে নাহি যার মন
কে বলে মানুষ তারে? পশু সেইজন
১১। জন্ম হোক যথা, তথা কর্ম হোক ভাল
১ পি:

 
২পি:

 

 
৩ পি:

 

রচনামূলক অংশ:

১। অনুচ্ছেদ রচনা (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
২। পত্র/দরখাস্ত/মানপত্র/পত্রিকায় প্রকাশের জন্য চিঠি (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
৩। সারাংশ সারমর্ম (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
৪। ভাবসম্প্রসারণ (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
৫। প্রতিবেদন প্রণয়ন (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
৬। প্রবন্ধ ও রচনা লিখন (৩টি বর্ণনামূলক রচনা থেকে ১টি)

বহুনির্বাচনী প্রশ্ন :
(ব্যাকরণ এবং নির্মিতি অংশের বাগধারা, বাক্য সংকোচন ও প্রবাদ-প্রবচন)
সবকয়টি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে

 

 

সময় ঃ ২ ঘন্টা ১০ মি: +৪০মি:

 

 

 

 

 

 

 

5

 

5

 

 

10

 

10

 

10

 

20

 

 

 

 

1×40=40

সর্বমোট: ১০০

 

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
 

* প্রতিবেদন
ক) কলেজের বার্ষিক ক্রীড়ানুষ্ঠান সম্পর্কে প্রতিবেদন
খ) কলেজের সাহিত্য ও সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠান সম্পর্কে প্রতিবেদন
গ) খাদ্যে ভেজাল ও প্রতিকার জানিয়ে পত্রিকার সম্পাদকের নিকট প্রতিবেদন

রচনাবলী:
১। ছাত্রজীবনের দ্বায়িত্ব ও কর্তব্য
২। তোমার প্রিয় কবি
৩। বিজয় দিবস
৪। জাতি গঠনে নারী সম॥জের ভূমিকা
৫। স্বদেশ প্রেম
৬। পরিবেশ দূষণ ও তার প্রতিকার
৭। শ্রমের মর্যাদা
৮। জনসেবা
৯। মাতাপিতার প্রতি কর্তব্য

3rd C.T Exam:

১। বাংলা অনুজ্ঞা
২। ক্রিয়াবিভক্তি: সাধু ও চলিতরীতি
৩। ধ্বনির পরিবর্তন
৪। ন-ত্ব বিধান ও ষ-ত্ব বিধান
৫। ভাব-সম্প্রসারণ ২টি (থেকে ২টি)

4th C.T Exam:

১। উপসর্গ
২। সমাস
৩। বাচ্য পরিবর্তন
৪। বাক্য-প্রকরণ
৫। সমার্থক শব্দ
৬। অনুচ্ছেদ লিখন (২টি থেকে ২টি)

 

 

 

 

 

 

 

৪ পি:
মোট: ৩৪পি:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ফলাফল নির্ধারণ:

 

1st C.T Exam:

১। বাংলা অনুজ্ঞা
২। ক্রিয়াবিভক্তি: সাধু ও চলিতরীতি
৩। ধ্বনির পরিবর্তন
৪। ন-ত্ব বিধান ও ষ-ত্ব বিধান
৫। ভাব-সম্প্রসারণ ২টি (থেকে ২টি)

শ্রেণি কৃতিত্ব: শৃঙ্খলা ও উপস্থিতি, নির্ধারিত কাজ, শ্রেণির কাজ (C.W), বাড়ির কাজ(H.W) ও রিভিশন টেষ্ট

2nd C.T Exam:

১। উপসর্গ
২। সমাস
৩। বাচ্য পরিবর্তন
৪। বাক্য-প্রকরণ
৫। সমার্থক শব্দ
৬। অনুচ্ছেদ লিখন (২টি থেকে ২টি)

 

 

 

 

 

পর্ব পরীক্ষার নম্বর ১০০কে ৭৫ এ পরিনত করা হবে

 

 

15

 

 

10

মোট: ২৫

 

 

 

 

 

 

15

 

 

10

মোট: ২৫

 

 

 

 

 

 

 

সর্বমোট: ১০০

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
3. English 1st Paper:

 

English for today:

Unit : 8-14

A. Reading Test:

Textual paragraph/

Seen Comprehension.

1. Objective type question

2. Q/A

3. Summary

4. Information transfer

5. F/B

6. Matching

7. Substitution Table

8. Rearrangement

 

B. Writing Test:

1. Matching tables and make meaningful sentences.

2. Letter writing-  Test Paper:

page-137, 148, 158-186, 199 (NCTB)

3. Paragraph writing

4. Dialogue writing

5. Describing graph/charts

 

Completing story:

page-124, 136, 146, 157, 171, 186, 198 – NCTB (Test Paper)

Paragraph-

1. Climate Change

2. Memorable Day

3. Dumping

4. Deforestation

5. Your School
Revision

 

H.W:12

 

 

 

 

 

 

 

3 pd

3 pd

3 pd

3 pd

3 pd

 

 

 

 

 

3 pd

 

3 pd

3 pd

3 pd

3 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

3 pd

Tot: 36  pd

Part A – Reading (50 marks)

a) MCQ

b) Answering questions (open ended and close ended)

c) Matching

d) Gap filling without clues

e) Information transfer

f) Rearranging

g) Summarizing

 

Part B – Writing (50 marks)

h) Writing paragraph answering questions

i) Complete a story

j) Writing informal letters

k) Describing graphs/charts

l) Dialogue writing

 

 

Result Calculation:

 

3rd C.T Exam: (Unit: 8-10)

1) MCQ

2) Q/A

3) Summarising

4) Letter writing (unseen)

  
4th C.T Exam: (Unit: 11-14)

1) True/False

2) M.C.Q

3) Open Ended Question

4) Letter writing (unseen)

 

 

 

Time: 3hrs

07

10

05

05

05

05

08

10

 

 

10

 

10

10

10

10

Total : 100

 

100 marks will be converted to 75

 

 

1×5 = 5

1×5 = 5

1×5 = 5

= 10

25

Total: 30

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
  1. English 2nd Paper:

Book: English Grammar and Compositin

Grammar – 45 marks

a) Gap filling activities with clues (preposition, articles, parts of speech)

b)  Gap filling activities without clues (preposition, articles, parts of speech)

c) Substitution table

d) Right forms of verbs

e) Narrative style (direct to indirect and/or voice versa)

f) Changing sentences (change of voice, sentence patterns, degrees)

g) Completing sentences (using conditionals, infinitive, gerund and participle)

h) Use of suffix and prefix

i) Tag questions

j) Sentence connectors

k) Punctuation

 

B. Composition:

1. Writing CV with cover letter

2. Formal letters/emails/(complaint letter, notice, purchase order, responses to an order/request etc)

3. Paragraph writing by listing/narrating/comparison and contrast/cause and effect

4. Writing composition on personal experience and familiar topics, recent events/incidents, future plans

 

 

C.W – 20

H.W – 10

 

3rd C.T Exam:

A. Grammar (Marks: 15)

1. Fill in the blanks with prepositions

2. Changing the form of speech

3. Transformation of sentences

B. Composition (Marks: 10)

4. Paragraph writing/Report writing

 

4th C.T Exam:

A. Grammar (Marks: 15)

1. Right form of verbs

2. Changing sentences

3. Completing sentences

B. Composition (Marks: 10)

4. Formal letter/E-mail

 

Revision

 

 

 

 

 

3 pd

 

3 pd

 

3 pd

3 pd

3 pd

6 pd

 

6 pd

 

 

3 pd

2 pd

2 pd

2 pd

3 pd

4 pd

Total: 45 pd

 

 

 

Grammar – 45 marks

a) Gap filling activities with clues (preposition, articles, parts of speech)

b)  Gap filling activities without clues (preposition, articles, parts of speech)

c) Substitution table

d) Right forms of verbs

e) Narrative style (direct to indirect and/or voice versa)

f) Changing sentences (change of voice, sentence patterns, degrees)

g) Completing sentences (using conditionals, infinitive, gerund and participle)

h) Use of suffix and prefix

i) Tag questions

j) Sentence connectors

k) Punctuation

 

B. Composition:

1. Writing CV with cover letter

2. Formal letters/emails/(complaint letter, notice, purchase order, responses to an order/request etc)

3. Paragraph writing by listing/narrating/comparison and contrast/cause and effect

4. Writing composition on personal experience and familiar topics, recent events/incidents, future plans

 

*Question setters will choose any one item from each group comprising 20 marks (6+8+6). Measures shouldbe taken so that same topics are not selected for writing items in paper one and paper two.

 

3rd C.T Exam:

A. Grammar (Marks: 15)

1. Fill in the blanks with prepositions

2. Changing the form of speech

3. Transformation of sentences

B. Composition (Marks: 10)

4. Paragraph writing/Report writing

 

4th C.T Exam:

A. Grammar (Marks: 15)

1. Right form of verbs

2. Changing sentences

3. Completing sentences

B. Composition (Marks: 10)

4. Formal letter/E-mail

 

 

 

 

Time : 3 hrs

05

 

05

 

05

05

05

 

10

 

05

 

05

05

05

05

Total: 60

 

08

10

 

 

 

10

 

12

 

Total: 40

G.Total: 100

 

100 marks will be converted to 75

 

 

 

 

5

5

5

 

10

Total = 25

 

5

5

5

10

Total=25

 

Grand Total: 100

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
5. Maths (Compulsory):

 

               

Sets and Functions:

Ex- 2.1, 2.2

 

Algebraic Expression:

Ex-3.1 – 3.5

Equation with one variable

Ex-5.1

Algebraic ratio and proportion

Ex: 11.1-11.2

 

Simultaneous equation in two variables

Ex-12.1, 12.2

 Line, Angle and Triangle

Ex: 6.2, 6.3

Circle:

Theorem (1-6)

Ex-8.1, 8.2, 8.3

 

Construction (1-6)

 

Trigonometrical ratios

Ex-9.1, 9.2, 10

 

Mensuration:

Ex-16.1 – 16.3

 

Statistics:

Ex-17

 

Total : H.W – 22

C.W – 46

 

3rd C.T Exam:

Ex: 2

Ex: 11

 

4th C.T Exam:

Ex: 12

Ex: 10

Construction: 1 to 6

 

 

 

 

 

3 pd

 

 

5 pd

 

5 pd

4 pd

 

 

5 pd

 

 

 

 

8 pd

 

 

3 pd

 

7 pd

 

4 pd

 

 

5 pd

Total: 50

 

 

 

 

Creative part (Board pattern)

Algebra 2 out of 3

Geometry 2 out of 3

Trigonometry 1 out of 2

Statistics 1 out of 1

 

MCQ part (Board pattern)

40 questions will be given. Students have to answer all.

 

Result Calculation:

 

 

C.T Exam:

 

Creative question 1 out of 2

 

MCQ 15

 

 

 

 

 

 

 

Time : 3 hrs

 

 

 

 

10×2=20

10×2=20

10×1 = 10

10×1=10

 

 

1×40=40

Total : 100

 

100 marks will be converted to 75

 

C.T Exam:

 

10×1 = 10

 

15×1 = 15

25

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
6. Islam and Moral Education:

 

Chapter: 1

Risalat, Risalat and Nabuwat for promotion of moral values, The Revealed Books, Role of Revealed books in Moulding Moral life, Importance of Iman in fostering Human Values

Chapter: 2

Sura Al – Maun, Al-Inshirah, At-Teen, Second source of Shairat: Sunnah, Ten Hadith of Great Prophet Mohammad (pbuh)

Chapter: 3

Ilm (Knowledge), Education and Morality, Characteristics of learners

 

Chapter: 4 C.W-2, H.W – 1

Patriotism, Fraud, Dutifulness, Cleanliness, Commanding good deeds and forbidding wrong deeds, Self Purification. Respect for woman

Chapter: 5 C.W-1, H.W – 1

Muslim scholar, Imam Bukhari (R), Imam Abu Hanifa (R), Imam Gazzali (R), Ibn Jarir Tabari (R), Hazrat Umar Farooq (Ra), Hazrat Usman (Ra), Hazrat Ali (Ra)

 

Revision

 

3rd C.T Exam:

Chapter: 1 & 2

 

4th C.T Exam:

Chapter: 3 & 4

 

 

 

 

8 pd

 

 

8 pd

 

 

 

8 pd

 

 

 

5 pd

 

 

 

 

 

9 pd

 

 

 

 

 

 

8 pd

 

Total=38 pd

Creative questions

 

Part – A (Chapter: 1 & 2)

4 questions

 

Part – B (Chapter: 3, 4 & 5)

5 questions

Total: (4+5) = 9 questions

Students will answer any six of the questions with at least two form each part.

Pattern each question:

a) Knowledge

b) Comprehension

c) Application

d) Higher skill

 

 
Objective type questions (30 min):

a) Knowledge              16

b) Comprehension      12

c) Application              08

d) Higher skill              04
Total 40 questions

 

Result Calculation:

 

C.T Exam:

Creative questions

Objectives

 

  

 

 
 

Time: 2:10 hrs+40 mins

 

10×6 = 60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

2

3

4

Total : 10

 

1×40 = 40

 

 

 

 

G. Total: 100

100 marks will be converted to 75

C.T Exam:

 

10×1 = 10

15×1 = 15

25

 

 

G.Total: 100

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
7. Hindu and Moral Education:

 

Chapter-5:

Deities and Puja–C.W -4, H.W-4

Chapter-6:

Yogasana –  C.W -4, H.W-4

Chapter-7:

Moral education and religious books –  C.W -4, H.W-4

 

Revision

 

3rd C.T Exam:

Chapter: 5, 6, 7

 

4th C.T Exam:

Chapter: 6, 7

 

 

8. Buddhist and Moral Education:

 

 

Chapter-6: Atthakatha

Chapter-7: Nibbana

Chapter-8: The councils

Chapter- 9 Jataka

Chapter- 10: Biographies

Chapter-11: The History of Buddhism

Chapter-12: The Daily Activities and Duties of the Buddhists Bhikkhus and Devotees

 

Revision

 

Total H.W – 10

 

3rd C.T Exam:

Chapter- 6: Attakatha

 

4th C.T Exam:

Chapter-1

 
9. Christian Religion and Moral Education:

 

Chapter-8: Freedom and Vocation -H.W-2

Chapter-9: Front of the Father-H.W-2

Chapter-10: Heating the Sick World -H.W-2

Chapter-11: A Still Voice of Conscience -H.W-2

Chapter-12: Severe Pain of the Heart-HW-2

Chapter-13: Violence and Peace-H.W-2

Chapter-14: We Want A Changed World-H.W-2

Chapter-15: Our Way of Freedom-H.W-2

Total : H.W – 10

3rd Class Test:

Chapter: 8, 9, 10

4th Class Test:

Chapter: 11, 12, 13

 

 

 

 

 

 

 

10 pd

 

10 pd

 

10 pd

Total: 30 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 pd

4 pd

5 pd

 

4 pd

 

 

4 pd

Total: 27 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 pd

3 pd

5 pd

4 pd

 

3 pd

4 pd

4 pd

 

3 pd

Total: 30 pd

 

 

 

6 question out 9 questions

M.C.Q (30 mins):

40 question will be given 1 marks each

 

 

 

Result Calculation

 

C.T Exam:

Chapter 5 & 6

1. Creative question &

2. M.C.Q will be given

 

 

 

 

 

 

 

 

6 stem questions out of 9

MCQ (30 mins)

 

 

 

Result Calculation

 

C.T Exam:

Stem question 1

Multiple Choice Questions

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative Question (Stem)

Multiple Choice Question (30 min)

 

Result Calculation:

 

Stem

Multiple Choice Questions

 

Time: 2:10 hrs+40 mins

 

60

 

40

Total : 100

 

100 marks will be converted to 75

 

 

 

15×1 = 15

10×1 = 10

25

G.Total: 100

 

 

Time: 2:10 hrs+40 mins

 

 

60

40

Total: 100

 

100 marks will be converted to 75

 

 

10

15

25

5

G.Total: 100

 

 

 

 

Time: 2 hrs+10 mins+40 mins

 

60

40

Total: 100

100 Marks will be converted to 75

10

15

25

G. Total: 100

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
9. Physics:

 

 

Chapter- 4: Work, Power & Energy – H.W-3

Chapter- 5: Pressure and States of matter- H.W-3

Chapter- 7: Waves & Sound- H.W-2

Chapter- 9: Refraction of light

Chapter-11: Current electricity, H.W-2

 

Revision

Total : H.W – 14

C.W – 15

 

3rd C.T Exam:

Chapter: 4 & 5

 

4th C.T Exam:

Chapter: 7 & 9

 

Practical:

Exp-01: Determine of power of a student running up through a stair.

Exp-02: Determination of melting point of ice.

Exp-03: Determination of boiling point of water.

Exp-04: Image formation by a convex lens and its demonstration.

Exp-05: Determination of the least distance of distinct vision of different people and identification of usable spectacles.

Exp-06: Production of the change in the process of friction and induction

Exp-07: To design an electric circuit suitable for home and demonstration of its uses.

Practical:

Exp-05, 06.

 
10. Chemistry:

Chapter-5: Chemical bonds, H.W-2

Chapter-6: Concept of mole and Chemical calculation H.W-2

Chapter-7: Chemical reaction, H.W – 3

Chapter-8: Chemistry & Energy, H.W – 2

Chapter-9: Acid base balance  H.W-2

3rd C.T Exam:

Chapter-5, 6

4th C.T Exam:

Chapter-7, 8, 9

 

Practical:

Exp. No-01: Preparation of ammonia gas and testing its properties

Exp. No-02: Preparation of carbon dioxide and testing its properties

 

Note: Class test and practical chemistry marks will be taken in 25 by doing average. Overall marking will be 100.

 

 

 

6 pd

6 pd

6 pd

8 pd

8 pd

Total: 34 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 pd

5 pd

 

5 pd

5 pd

Tot: 20 pd

 

 

 

Creative 4 out of 6

MCQ (35 mins)

 

 

 

C.T Exam:

Creative

MCQ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative

 

6 creative questions will be given student have to attempt four (4)

MCQ

35 MCQ questions will be given students have to attempt all

 

C.T Exam:

1 stem question

15 MCQ

 

 

 

Practical:

Note: Class test and practical chemistry marks will be taken in 25 by doing average. Overall marking will be 100.

 

 

 

 

 

Time: 2 hrs+30 mins

4×10 = 40

1×35 = 35

Total: 75

 

 

10

15

25

 

 

 
G. Total : 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2 hrs+30 mins

 

4 x 10 = 40

 

 

1×35 = 35

Total: 75

 

 

 

10

15

25

 

 

 

 

Total: 30 Marks=100

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
11. Biology:

 

              

Chapter-6: Transport in Organisms

Chapter-7: Exchange of Gases

Chapter-8: Human Excretion

Chapter-9: Firmness & locomotion

Chapter-10: Co-ordination Process in Animal

 

3rd C.T Exam:

Chapter-6: Transport in Organism

Chapter-8: Human Excretion

4th  C.T Exam:

Chapter-7: Exchange of Gases

Chapter-9: Firmness & locomotion

 

Practical:

1. Experiment on the transpiration through cello phase bag.

2. Measurement of blood pressure and pulse rate.

3. Experiment to show nature of exhaled air.

4. Study of the parts of flower

 

 

 

 
12. Bangladesh & Global Studies:

 

 

 

Chapter- 9: The United Nations and Bangladesh

Chapter- 10:The national resources and economic system

Chapter-11: The Economic indicators and the nature of economy of Bangladesh

Chapter-12: The Financial system of the Govt. of Bangladesh and Bank

Chapter-13: Family structure of Bangladesh and socialization

Chapter-14: The social change of Bangladesh

Chapter-15:

Some of the social problem of Bangladesh and Remedies

 

 

3rd C.T Exam:

Chapter- 9 & 10

4th C.T Exam:

Chapter- 12 & 13

 

 

 

 

4 pd

6 pd

5 pd

5 pd

Total: 20 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 pd

 

8 pd

8 pd

 

6 pd

 

6 pd

 

1 pd

 

1 pd

Tot: 41 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Answer any 4 creative questions out of 6 from group

 

30 MCQ (Simple, Multiple and Situation set) ( 30 mins)

 

Objective:

From each chapter 11 – 15 MCQ questions

 

C.T. Exam:

One creative question and

15 MCQ

 

 

 

Class performance:

Discipline & attendance, Assignment, C.W, H.W &

Revision Test

 

 

 

 

Creative questions

Out of 9 answer creative questions 6 answer

 

MCQ – 40 (30 mins)

-Simple MCQ

-Multiple Completion

-Situation Set

 

Result Calculation

 

 

C.T Exam:

Creative questions 2

MCQ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2 hrs+30 mins

 

10×4 = 40

 

 

 

1×30= 30

Total: 70

 

 

 

 

10×1 = 10

1×15 = 15

25

 

 

5

Total: 30

G.Total: 100

 

 

 

Time: 2:10 hrs +40 mins

 

6×10 = 60

 

1×40 = 40

Total : 100

 

 

100 marks will be converted to 75

 

 

 

 

Total: 25

 

G. Total: 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
 

 

 

14. Higher Maths:

 

 

Algebra:

Ex: 5.5, 5.6, 5.7, 6.1, 6.2, 6.3, 9.1, 9.2

Geometry: Ex: 13 (Solid geometry)

Problem: Ex: 6, 7, 8, Ex-4 (8 to 15)

Theorem: 3.10, 3.11, 3.12 Ex-3.2

Trigonometry:

Ex: 8.2, 8.3

 

Total : H.W – 20

C.W – 36

 

Practical:

Chap-6: Inequalities: Solve by drawing the graph. For example:  3x2+3x+1=0, x2-5x+3=0

Chap-8: Trigonometry: Determine the angle of trigonometric ratios.

Chap-9: Indices and Logarithmic function:

a) Draw the graph of the inverse function. For example: Y=x3-1, y=4x etc.

b) Determine the domain and range of the following functions. For example:  f(x)=3x,  f(x)=ex, 2<e<3 etc.

 

3rd C.T Exam:

Ex- 5.5, 5.6, 5.7

Ex- 8.2

Problem: 6, 7, 8

 

4th C.T Exam:

Ex-6.1, 6.2, 9.1

Ex-13 (1-10)

Ex-8.3 (7-15)

 

 

 

 

 

 

3 pd

3 pd

3 pd

2 pd

2 pd

2 pd

4 pd

4  pd

4  pd

5  pd

5  pd

6  pd

 
Tot: 42  pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Theoretical:

a) Creative question – 40 marks and MCQ 35 marks

b) Each creative question carries 10 marks and each MCQ 1 mark

c) From Group ‘A’ (Algebra) 2 question, from Group ‘B’ (Geometry & Vector) 2 question, Group ‘C’ (Trigonometry & Probability) 2 questions

d) Total 4 creative questions to be answered at least taking 1creative questions from each Group.

e) 35 MCQ, all MCQ to be answered

 

N.B: For Half Yearly/Annual Exam MCQ-30

 

Practical Part (1 experiment) – 25 marks:

a) Experiment: Apparatus, equipment/material fitting & following right process/ data collection/  Identification/Exercise – 15 marks

b) Result presentation with explanation 5 marks

c) Viva Voce: 5 marks

 

1st C.T Exam:

Ex- 5.5, 5.6, 5.7

Ex- 8.2

Problem: 6, 7, 8

 

 

 

 

2nd C.T Exam:

Ex-6.1, 6.2, 9.1

Ex-13 (1-10)

Ex-8.3 (7-15)

 

 

 

 

Time: 2:30 hrs

 

10×4 = 40

 

 

 

 

 

 

 

 

1×35=35

Total: 75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

12

7

25

G.Total: 100

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
16. Information and Communication Technology (ICT):

 

Chapter-4: My writings and Accounts

Chapter-5: Multimedia and Graphics

Chapter-6: The use of database

 3rd C.T Exam:

Chapter-4:  My writings and Accounts

4th C.T Exam:

Chapter-5: Multimedia and Graphics

Practical:

Experiment: 5, 6, 7, 8, 9, 10

 

 
17. Career Education:

 

Chapter 2: Career Building: Quality and Skills

Chapter 3: Relation and Behaviour in Career Building

 

3rd  C.T. with Assignment and Project (Page 23-40)

4th  C.T. with Assignment and Project (Page 40-54)

Final Term Exam: Theoretical and Practical (25+25=50)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 pd

8 pd

8 pd

Total: 24 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

09 pd

 

05 pd

 

 

 

 

 

1st C.T Exam:

MCQ

Class Performance

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Theoretical part – 25 marks

 

*25 MCQ

*All questions will have to be answered.

*Each question carries 1 mark.

Multiple Choice Questions

Assignment/Project:

Instructions for Practical part

1. All practical works are to be done in the educational institution. If necessary the Education Board may send a list of practical items to the institution.

2. Highest marks obtained in THREE Practical works will be considered for average out of all practical items.

3. Head of the school will keep a record of obtained marks for practical work according to the registration no of the students.

 

4. Each student will submit practical copy for evaluation and record to the subject teacher.

 

5. Obtained marks to be sent to the education board by Head of the institution to the education board as per direction of the board.

 

 

Time: 25 mins

 

 

 

1×25 = 25

1×50=50

Total = 75

 

1×25 = 25

  1. Total: 100

 

100 marks will be converted to 50

 

 

Time: 25 mins

 

1X25=25

Total: 25

 

 

 

 

 

Both C.T. 25+25+50=100 will be converted to 50 marks

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
 

18. Physical Education Health, Science and Sports

 

 

Book: NCTB for class IX-X

 

Chap-2: Physical fitness

Chap-5: Nutrition for health

Chap-6:Drug Addiction and AIDS

Lesson: 5 to 9

Chap-8: Team Games (Cricket, Basketball, Volleyball, Badminton

Chap-10: Accidents during games

 
3rd C.T. Exam:

Chapter-2 & 6

 

4th C.T. Exam:

Chapter- 5 & 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 pd

9 pd

14 pd

 

 

6 pd

 

Tot: 34 pds

 

 

 

 

 

a) 4 creative questions out 6

b) 35 Multiple Choice Questions

 

Creative questions:

 

Part : A

Physical education – 2 questions

 

Part : B

Health Science  – 3 questions

 

Part : A

Sports – 1 question

 

[N.B. At least 1 question has to be answered and each question will carry 10 marks]

 

MCQ-35 (each will carry 1 mark)

 

3rd C.T. Exam:

 

a) 1 Creative question out of 2

b) MCQ 15

 

 

4th C.T. Exampractical:

 

a) 1 Creative question out of 2

b) MCQ 15

 

 

 

Time: 2: 30 hrs

 

 

 

 

 

 

 

 

4×10=40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1×35=35

Tot: 75

 

10×1=10

15×1=15

Tot: 25

 

 

1×10=10

1×15=15

Tot: 25

 

 

 

____________________________________________

Col. Md. Anisur Rahman Chowdhury, psc (Retd.)

Principal

Std.IX(Nat’l)_Final_Syllabus-2016 (Download)