Class VIII (National), JSC EXAM- 2016

BANGLADESH INTERNATIONAL SCHOOL & COLLEGE

DOHS, MOHAKHALI, DHAKA CANTONMENT

BLOCK SYLLABUS FOR JSC EXAM- 2016

STD. VIII (NATIONAL)

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
বাংলা ১ম পত্র :

বইয়ের নাম:
বোর্ড – বোর্ড প্রকাশিত (সাাহিত্য কণিকা)
ক বিভাগ
গদ্যঃ
১। অতিথির স্মৃতি
২। বাঙালির বাংলা
৩। পড়ে পাওয়া
৪। তৈলচিত্রের ভূত
৫। এবারের সংগ্রাম স্বাধীনতার সংগ্রাম
৬। আমাদের লোকশিল্প
৭। সুখী মানুষ
৮। শিল্পকলার নানা দিক
৯। মংডুর পথে
১০। বাংলা নববর্ষ
১১। বাংলা ভাষার জন্মকথা

খ বিভাগ
পদ্যঃ
১। মানবধর্ম
২। বঙ্গভূমির প্রতি
৩। দুই বিঘা জমি
৪। পাছে লোকে কিছু বলে
৫। নারী
৬। আবার আসিব ফিরে
৭। দেশ
৮। নদীর স্বপ্ন
৯। জাগো তবে অরণ্য কন্যারা
১০। প্রার্থী
১১। একুশের গান
গ বিভাগ
আনন্দ পাঠঃ
১। কিশোর কাজি
২। রাজকুমার ও ভিখারির ছেলে
৩। রবিনসন ক্রুশো
৪। সোহরাব রোস্তম
৫। রামায়ণ কাহিনী
৬। মার্চেন্ট অব ভেনিস
৭। সাড়ে তিনহাত জমি
৮। রিপভ্যান উইংকল

নৈর্ব্যক্তিক প্রশ্ন

৩ পি:
৩ পি:
৩ পি:
৩ পি:
৩ পি:
২ পি:
৩ পি:
৩ পি:
৩ পি:

 
২ পি:
৩ পি:
৩ পি:
২ পি:
৩ পি:
৩ পি:
৩ পি:
২ পি:

 

১ পি:
২ পি:
২ পি:
২ পি:
৪৮ পি:

সৃজনশীল প্রশ্ন ৬০ নম্বর
গদ্য, কবিতা এবং সহপাঠ প্রতিটি অংশ থেকে মোট ৯টি সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে। প্রতিটি অংশ থেকে কমপক্ষে ১টি করে মোট ৬টি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে
গদ্য (ক বিভাগ)
উদ্দীপকসহ ৩ টি প্রশ্ন থাকবে
প্রশ্নের ধারা:
ক) জ্ঞানমূলক প্রশ্ন ১
খ) অনুধাবনমূলক প্রশ্ন ২
গ) প্রয়োগমূলক প্রশ্ন ৩
ঘ) উচ্চতর দক্ষতা মূলক ৪

পদ্য (খ বিভাগ)
উদ্দীপকসহ ৩ টি প্রশ্ন থাকবে
প্রশ্নের ধারা:
ক) জ্ঞানমূলক প্রশ্ন ১
খ) অনুধাবনমূলক প্রশ্ন ২
গ) প্রয়োগমূলক প্রশ্ন ৩
ঘ) উচ্চতর দক্ষতা মূলক ৪

আনন্দ পাঠ (গ বিভাগ) ৩টি থাকবে
প্রশ্নের ধারা:
ক) জ্ঞানমূলক প্রশ্ন ১
খ) অনুধাবনমূলক প্রশ্ন ২
গ) প্রয়োগমূলক প্রশ্ন ৩
ঘ) উচ্চতর দক্ষতা মূলক ৪

বহুনির্বাচনী অংশ ৪০ নম্বর
গদ্যাংশ -১৫
কবিতা-১৫
সহ পাঠ-১০

ই.পি.টি

সৃজনশীল প্রশ্ন ১টি (একটি বাক্যে উত্তর)
নৈর্ব্যক্তিক প্রশ্ন থাকবে ১৫টি (গদ্য-৬, কবিতা-৬, সহপাঠ-৩)

* ই.পি.টি : ১-৫
*প্রিটেস্ট
*টেস্ট
*মডেল টেস্ট

 

সময় ঃ ৩ ঘন্টা

 

সৃজনশীল

10x6=60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

নৈর্ব্যক্তিক ৪০
সর্বমোট: ১০০

 

 

1x10=10

15

25

 

25-50

100

100

100

 

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
বাংলা দ্বিতীয় পত্র:
বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি (বোর্ড কর্তৃক)
রচনায়: অধ্যাপক ড: সৌমিত্র শেখর ও মিলন রায়

সম্পাদনায় : ডঃ হায়াৎ মাহমুদ

১। ব্যাকরণ অংশঃ
১.১ ভাষা থেকে ধারাবাহিকভাবে ১০.৪ বাগধারা পর্যন্ত
২। সারাংশঃ
২.১ কোথা থেকে ……….. বাংলা ভাষার
২.২ আনন্দ প্রকাশ ……….. আঙ্গিকের শিল্প কলা
২.৩ বাঙালি যেদিন ……….. মৃত প্রায় করে রাখে
২.৪ একজন মানুষ ………..
২.৫ সূর্যের আলোতে ………..

৩। সারমর্মঃ
২.৬ নমঃ নমঃ নমঃ …………….
২.৭ ভদ্রমোরা, শান্ত বড়ো ……….. সকল বাধা হীন
২.৮ এই যে বিটপি ……….. ঠাঁই নহে অবনত
২.৯ সাম্যের গান গাই ………..
২.১০ হে সূর্য! শীতের সূর্য ………..

৪। ভাব-সম্প্রসারণঃ
৩.১ এ জগতে হায় ……….. ধন চুরি
৩.২ করিতে পারি না কাজ ……….. কিছু বলে
৩.৩ বিশ্বের যা কিছু ……….. তার নর
৩.৪ আমার ভাইয়ের ……….. ভুলিতে পারি
৩.৫ জন্মিলে মরিতে হবে ……….. জীবন নদে
৩.৬ বাংলার পাপ ………..
৩.৮ লোভে পাপ ………..
৩.৯ জ্ঞানহীন মানুষ ………..
৩.১০ একতাই বল ………..
৫। অনুচ্ছেদ:
অতিথি পাখি, বাংলা নববর্ষ, বিজ্ঞান মেলা, যানজট,
জাতীয় পতাকা, তোমার মা, একুশের বইমেলা, সততা, বিজয় দিবস, আন্তর্জাতিক মাতৃভাষা দিবন।
অথবা, অনুচ্ছেদ অনুধাবন: বিদ্যালয় থেকে সীট ও অনুশীলনী বাংলা ১ম পত্র থেকে।

 

১ পি:

 

১ পি:
১ পি:
১ পি:

 

১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:

মানবন্টন

রচনামূলক অংশ – ৩০
সারাংশ/সারমর্ম (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
ভাবসম্প্রসারণ (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
অনুচ্ছেদ অনুধাবন (২টি প্রশ্ন থেকে ১টি)
পত্র/দরখাস্ত (২টি হতে ১টি প্রশ্নে র উত্তর দিহে হবে)
প্রবন্ধ রচনা (সংকেতসহ ৩টির মধ্যে হতে ১টি)

বহুনির্বাচনী প্রশ্ন – ২০
২০ টি বহুনির্বাচনী প্রশ্ন ব্যাকরণ অংশ হতে থাকবে, সবকয়টি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে

 

 

 

 

সময় ঃ ২ ঘন্টা

 

5

5

5

5

 

10

 

 

 

20Χ1=20

মোট: ৫০

 

 

 

 

 

 

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
৬। পত্র রচনা:
ব্যক্তিগত পত্র:
ক) মনে কর তোমার নাম নিবিড়। তোমার বন্ধুর নাম বাহুল সে খুলনায় থাকে, বৃক্ষরোপনের প্রয়োজনীয়তা উল্লেখ করে পত্র।
খ) তোমার বন্ধু মুমতাহিনার মা হঠাৎ মারা গেছেন। তাকে সান্ত্বনা ১টি পত্র।
গ) কম্পিউটার শিক্ষার গুরুত্ব বর্ণনা করে ছোটবোনকে চিঠি
ঘ) পরীক্ষায় অসদুপায় অবলম্বন জাতির জন্য হুমকিস্বরূপ এই মর্মে পত্র

৭। আবেদন পত্র:
ক) মনে কর তোমার নাম প্রত্যয়, অষ্টম শ্রেণিতে তোমার রোল নং ৩, ……. এ অবস্থায় বিদ্যালয়ের ছাত্র কল্যাণ তহবিল থেকে সাহায্য চেয়ে প্রধান শিক্ষকের নিকট আবেদন।
খ) শিক্ষা সফরের গুরুত্ব উল্লেখ করে শিক্ষা সফরে যাওয়ার অনুমতি চেয়ে প্রধান শিক্ষকের নিকট পত্র।
গ) ছাড়পত্র চেয়ে আবেদন
ঘ) বিজ্ঞান ক্লাব গঠনের অনুমতি চেয়ে আবেদন

৮। নিমন্ত্রণ পত্র:
ক) তোমার স্কুলে নজরুল জয়ন্তী উপলক্ষে নিমন্ত্রণ পত্র রচনা কর।
খ) আঞ্চলিক মৈত্রী সংঘ ক্লাবের পক্ষ থেকে নিমন্ত্রণ পত্র
৯। প্রবন্ধ:
ক) বাংলাদেশের ষড়ঋতু
খ) বাংলা নববর্ষ
গ) বিজয় দিবস
ঘ) বাংলাদেশের কৃষক
ঙ) মুক্তিযুদ্ধ যাদুঘর
চ) দৈনন্দিন জীবন ও বিজ্ঞান
ছ) ছাত্রজীবনের দায়িত্ব ও কর্তব্য
জ) শ্রমের মর্যাদা
ঝ) স্বদেশ প্রেম
ঞ) কর্মমুখী শিক্ষা
চ) পাঠাগারের প্রয়োজনীয়তা
ছ) অধ্যবসায়

 

১ পি:

 

১ পি:

 

১ পি:

 

১ পি:
১ পি:

 

 

 

 

 

১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
মোট
৩৬ পি:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ই.পি.টি: ১-৫
ভাষা
* প্রিটেষ্ট
* টেষ্ট
* মডেল টেষ্ট

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

50

50

50

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Islam & Moral Education:

 

Chapter-1: Aqaid – H.W-2

Iman, Nifaq, Al-Asmaul Husna, Risalat, Khatumun Nabuwat, Akhirat,  Shafa’at, Jannat, Jahannam, Iman & Morality

Chaper-2 : Ibadat – H.W-2

All topics related to Zakat, All topics related to Hajj, Qurbani, Aqiqa, The teachings of sacrifice in Qurbani,

Chaper-3: The Teachings of Quran Majid and Hadith – H.W-2

Quran Majid, Tajwid, Tilawat-e-Nazira, Sura Al-Qadr,

Sura Zilzal, Sura Fiel, Sura Quraish,  Ayatul Kursi, Ayats for Munajat, Teachings of Hadith, Hadiths related to principles. Al-Quran & Moral Teachings, Hadith & Moral teachings

Chapter-4: Akhlaq – H.W-2

Akhlaq-e-Hamida, Patiece, Brotherhood, Dignity of women,Social service, Patriotism, Tolerance ,  Akhlaq Zamima, Vanity, Hatred, Theft, Terrorism, H.I.V & AIDS, Bribe, Interest, Indecency, Envy

 

Chapter- 5: Ideal Lives – H.W-2

Hazrat Musa (A), Hazrat Sulaiman (A), Hazrat Isa (As), Hazrat Muhammed (Sm),  Hazrat Ayisha (R), Hazrat Umar Ibn Abdul Aziz (R), Rabeya Basri (R)

 

*Full marks will be given in case of Quranic & Hadith Reference (24….+6 …)

Total:  H.W – 7

 

 

 

 

 
Hindu Religion & Moral Education:

 

Chapter-1: The Nature of God

Chatper-2: The Scripture

Chapter-3: The Nature of Belief of Hinduism

Chapter-4: Daily Practice (Nitya Karma) and Seat of Meditation

Chapter-5:Worship of God-goddess

Chatper-6: Moral Teaching in Religious Stories

Chapter-7: Ideal Biographies

Chapter-8: Hindu Religion and Moral Values

 

E.P.T-1

Chapter-1: The Nature of God

Chatper-2: The Scripture

E.P.T-1

Chapter-3: The Nature of Belief of Hinduism

Chapter-4: Daily Practice and Seat of Meditation

 

E.P.T-1

Chapter-5:Worship of God-goddess

Chatper-6: Moral Teaching in Religious Stories

E.P.T-1

Chapter-7: Ideal Biographies

Chapter-8: Hindu Religion and Moral Values

 

 

 

 

 

6 pd

8 pd

6 pd

 

7 pd

 

9 pd

3 pd

 

 

 

4 pd

 

4 pd

 

 

6 pd

Tot: 53 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 pd

6 pd

7 pd

 

6 pd

6 pd

6 pd

6 pd

Tot: 44 pd

 

 

Creative questions

 

Part – A (Chapter: 1 & 2)

4 questions

Part – B (Chapter: 3, 4 & 5)

5 questions

 

Students will answer any six questions out of nine questions with at least two questions from each part.

 

Pattern of each question:

a) Knowledge

b) Comprehension

c) Application

d) Higher Skill

 

Multiple Choice Questions

Simple MCQ 30 questions

Multiple completion 4 questions

Situation based 6 questions

Total: 40 questions

 

EPT. Exam:

1 Creative

MCQ 15

 

 

Stem questions

MCQ

Part – A:

Part – B:

Part – C:

 

Creative questions

MCQ

Part – A: From chapter 1 to 5

Part – B: From chapter 6 to 12

 

 

Multiple Choice Questions

Simple MCQ 30 questions

Multiple completion 4 questions

Situation based 6 questions

Total: 40 questions

 

E.P.T. Exam:

1 Creative

MCQ 15

 

Time: 3 hrs

 

10×6 = 60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

01

02

03

04

Total = 10

 

1×40 = 40

G. Tot: 100

 

 

 

 

10

15

Tot: 25

 

Time: 3 hrs

60

40

Total: 100

 

 

 

60

40

Total : 75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

15

Tot: 25

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Buddhist Religion & Moral Education :

 

Chapter-1: The Principles of Equality of Gautama Buddha

Chatper-2: Vandna (Adoration)

Chapter-3: Sila (Precept)

Chapter-4: Charity

Chapter-5: Suttas and Moral Teachings

Chapter-6: Paromi

Chapter-7: Rituals and Ceremonies

Chatper-8: Biographies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

English 1st Paper:

 

Book: English For Today – Book 8

1. Unit: 01

Lesson: 1-9

2. Unit: 02

Lesson: 1-5

3. Unit: 3

Lesson: 1-8

4. Unit – 04

Lesson: 1-7

5. Unit: 05

Lesson: 1-8

6. Unit: 06

Lesson: 1-5

7. Unit: 07

Lesson: 1-4

8. Unit: 08

Lesson: 1-5

9. Unit: 09

Lesson: 1-7

 

Total:  H.W –  24

 

 

 

 

 

6 pd

 

7 pd

6 pd

4 pd

5 pd

4 pd

4 pd

4 pd

40 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 pd

 

 

6 pd

 

 

7 pd

 

 

6 pd

Tot: 27 pd

 

 

 

 

 

Creative questions

Stem Questions

MCQ

(Answer 6 questions at least from each part)

 

 

 

 

 

 

E.P.T. Exam

1 Stem Questions

MCQ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Section A (Reading)

 

# Reading Test (Seen Passage)

 

a) Multiple Choice Question

b) Short question

c) Summarizing

 

# Reading Test (Unseen Passage)

 

d) Information Transfer

e) True/False

f) Fill in the gaps with app. Words

g) Rearranging Sentence

h) Gap filling with clues

i) Matching sentences

 

Section B (Writing)

 

j) Dialogue writing

k) Paragraph writing

l) Completing Story

m) Informal Letter

 

*Marks distribution for each test items (Reading and Writing) can vary time to time)

 

E.P.T. Exam

i) MCQ

ii) Open ended question

iii) Summary

iv) Paragraph

 

Time: 3 hrs

 

 

 

60

40

Tot: 100

 

 

 

10

15

Tot: 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Time: 3 hrs

Question

1—3

 

1×5=5

2×5=10

=10

 

Question

4 & 5

1×5=5

1×5=5

1×5=5

=10

0.5×10=5

1×5=5

 

10

10

10

10

Tot : 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
       
English 2nd Paper

 

English Grammar and Composition

by NCTB

Book: Advanced Learner’s Communicative English and Composition- by Chowdhury and Hossain

Grammar – 30 marks

 Article

Tenses

o Simple present

o Simple Past

o Simple Future

o Present continuous

o Past continuous

o Present Perfect

o Present continuous for indicating future

Verbs (to be, regular & irregular)

Adjectives

Adverb (Time, place, manner, frequency)

Prepositions

a) Gap filling activities with or without clues (use of articles) b) Gap filling activities with or without clues (prepositions etc)

c) Substitution table

d) Narrative style (direct to indirect and vice versa)

e) Changing sentences (affirmative to negative and interrogative and vice versa, positive to comparative or superlative and vice versa, active to passive and vice versa)

f) Use of suffixes and prefixes

g) Capitalisation and punctuation

h) Right forms of verbs

 

Composition-20 marks             

Group-A

 Formal letter/e-mail

 Formal letter

 Essay

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 pd

 

 

2 pd

 

2 pd

2 pd

 

2 pd

2 pd

 

4 pd

 

 

 

 

 

4 pd

4 pd

 

4 pd

4 pd

Total:34

 

 

 

 

 

Grammar – 30 marks

 

a) Gap filling activities with or without clues (use of articles) b) Gap filling activities with or without clues (prepositions etc)

c) Substitution table

d) Narrative style (direct to indirect and vice versa)

 

e) Changing sentences (affirmative to negative and interrogative and vice versa, positive to comparative or superlative and vice versa, active to passive and vice versa)

 

f) Use of suffixes and prefixes

g) Capitalisation and punctuation

h) Right forms of verbs

 

*Notes: Marks distribution for each test items (Reading and Writing) can vary time to time. No text or test item can be taken directly from the EFT. Test items should be placed within appropriate context

 

Composition  – 20 marks

*Formal letter/email

*Writing composition on personal experience and familiar topics, recent events/incidents

 

 

 

 

Time: 2  hrs

 

 

3

 

3

 

 

4

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

4

 

3

 

4

=30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

12

Total: 20

 

G. Total: 50

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
       
Grammar:

1.  Gap filling activities with and without clues (parts of speech, right forms of verbs, use of articles, etc)

2. Cloze test with and without clues

3. Substitution table

4. Narrative style

5. Changing sentences (affirmative to negative and interrogative and vice versa, from positive to comparative or superlative and vice versa)

6. Uses of suffixes and prefixes

7. Capitalization and punctuation

8. Right from of verbs

 

Grammar: 30            

Group-A

a) Gap filling activities with and without clues (parts of speech, right forms of verbs, use of articles etc)

b) Cloze test with and without clues

c) Substitution table

d) Changing sentences (affirmative to negative and interrogative and vice versa, from positive to comparative or superlative and vice versa)

e) Completing sentences

f) Use of suffixes and prefixes

g) Correcting mistakes (covering grammar items from paper two)

 

Composition: 20

 Formal letter/e-mail

 Essay

 

 

 

 

2 pd

 

2 pd

2 pd

2 pd

 

2 pd

2 pd

2 pd

 

 

 

 

 

4 pd

 

4 pd

 

 

4 pd

 

4 pd

Total: 30 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Grammar – 30 marks

 

a) Gap filling activities with and without clues (parts of speech, right forms of verbs, use of articles etc)

b) Cloze test with and without clues

c) Substitution table

d) Changing sentences (affirmative to negative and interrogative and vice versa, from positive to comparative or superlative and vice versa)

e) Completing sentences

f) Use of suffixes and prefixes

g) Correcting mistakes (covering grammar items from paper two)

 

*Question setters will choose six items from the above list according to students’ class/grade and make questions for 5 marks (one for each question) for each item. Test items should be placed within appropriate

context or/and help books.

 

Composition  – 20 marks

Group-A

a) Formal letter/email writing

b) Essay
Class Test:

(Grammar) 3×5=15

 

Compsition:10

 

*Question setters will choose any one item from each group comprising 20 marks (6+8+6). Measures shouldtaken so that same topics are not selected for writing items in paper one and paper two.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2  hrs

 

 

 

 

6×5=30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

12

 

Total: 50

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
 

Mathematics:

 

 

Book: Class Eight Mathematics (NCTB)

 

Arithmetic

Chap- 1: Pattern

Ex- 1:

Chap- 2: Profit and Loss

Ex-2.1: Percentage

Ex-2.2: Calculation of Interest and compound interest

Chap-3: Measurement

Ex-3:

 

Algebra

Chap-4: Algebra, Formula and Application

Ex-4.1: First four formulae of Algebra

Ex-4.2: Formula of Cube Simplification

Ex-4.3: Factorization

Ex-4.4: HCF & LCM

 

Chap-5: Algebraic Fractions

Ex-5.1:

Ex-5.2:

 

Geometry

Chap- 8:

Theorem-1 to 5

Ex-8.1

Problem: 1 to 7

Ex-8.2:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3 pd

 

4 pd

4 pd

 

4 pd

 

 

 

3 pd

3 pd

3 pd

3 pd

 

 

 

3 pd

3 pd

 

 

3 pd

4 pd

3 pd

4 pd

Total: 47 pd

Creative Question

 

Students will answer any six questions taking at least one from each group

 

Group A: From Arithmetic there will be 2 questions

 

Group B: From Algebra there will be 3 questions

 

Group C: From Geometry there will be 3 questions

 

Group D: From Statistics there will be 1 question

 

[In each question there will be three parts:

a) 2 marks

b) 4 marks

c) 4 marks

 

 

 

MCQ

 

There will be 40 MCQ questions, each carrying 1 mark

Time: 3 hrs

 

 

 

10×6 = 60

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1X40=40

G.Total: 100

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
 

 

 

 

Arithmetic

 

Chap- 11: Statistics

Ex-11

Revision: All Chapters

 

Algebra

Chap-6: Equations

Ex-6.1

Ex-6.2

Chap-7: Set

Ex-7

Revision: All Chapters

 

Geometry

Chap- 9: Pythagoras’ Theorem

Ex-9:

 

Chap-10: Circle

Theorem: 1-3

Ex-10.1

Ex-10.2

Ex-10.3

Revision: All Chapters (The whole Book)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 pd

 

 

 

 

 

5 pd

10 pd

5 pd

 

 

 

 

5 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Arithmetic

2 questions : 20 marks

 

 

Patters

Profit

Measurement

 

Algebra

3 questions

 

Algebraic Formula and Applications:

Algebraic Fractions:

Simple Simultaneous Equations:

 

Set :

Geometry 30 marks

3 questions : 30 marks

 

Theorem

Constructions:

Exercise of Theorem

Exercise of Construction

Statistics :

1 Question

 

To Answer any Six :

MCQ 40 questions

 

Time: 3 hrs

 

 

 

10×2 = 20

 

 

 

10X3=30

 

 

 

 

 

 

 

10X3=30

 

 

 

 

 

 

 

10X1=10

 

 

10X6=60

1X40=40

G.Total: 100

 

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Science:

 

Chap- 1: Classification of Animal Kingdom

Chap- 2: Growth and Heredity of living Organism

Chap- 3: Diffusion, Osmosis & Absorption

Chap- 6: The Structure of Atoms

Chap- 7: The Earth and Gravitation

Chap- 8: Chemical Reaction

Chap- 9: Electric Circuit & Current Electricity

 

Chap- 4: Reproduction in plants

Chap- 5: Co-ordination and Secretion

Chap-10: Acid, Base and Salt

Chap-11: Light

Chat-12: The outer Space & Satellites

Chap- 13: Food & Nutrition

Chap- 14: Environment & Ecosystem

 

 

EPT-01:

Chap- 1: Classification of Animal Kingdom

Chap- 6: The Structure of Atoms

Chap- 7: Earth and Gravity

 

EPT-02:

Chap- 4: Reproduction in plants

Chap-10: Acid, Base and Salt

Chat-12: Space & Satellite

 

 

 

 

 

 

 

7 pd

7 pd

7 pd

7 pd

7 pd

7 pd

7 pd

 

7 pd

7 pd

7 pd

7 pd

7 pd

7 pd

7 pd

Total: 98 pd

 

 

 

Answer any 6 out of 9

Stem questions

MCQ

Part – A:

Part – B:

Part – C:

 

Creative questions

MCQ

Part – A: From chapter 1 to 5

Part – B: From chapter 6 to 12

 

 

Multiple Choice Questions

Simple MCQ 30 questions

Multiple completion 4 questions

Situation based 6 questions

Total: 40 questions

 

E.P.T  Exam:

1 Creative

MCQ 15

 

 

 

 

 

 

Time: 3 hrs

 

60

40

Total: 100

 

 

 

 

60

40

Total : 75

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

15

Tot: 25

 

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Agricultural Studies (optional):

 

Book: National Curriculum and Textbook Board, Dhaka

 

Chapter 1:

Agriculture of Bangladesh and International perspective

Chapter-2:

Agricultural Technology

Chapter-3:

Agricultural Materials

Chapter-4:

Agriculture and Climate

Chapter-5:

Agricultural Production

Chapter-6:

Forestry

 

Total : H.W-11

 
E.P.T

Creative questions-10 marks

MCQ-15 marks

 

E.P.T

Chapter 1:

Agriculture of Bangladesh and International perspective

Chapter-2:

Agricultural Technology (Lesson-1-5)

 

E.P.T

Chap – 4: Lesson: 6-8

Chap -5 (Lesson-1-4)

Creative questions-10 marks

MCQ-15 marks

 

 

 

 

 

 

 

9 pd

 

15 pd

 

8 pd

4 pd

 

14pd

 

7 pd

 

25 pd

 

 

 

6 pd

Tot: 78 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative question (Six out of Nine) At least 1ques. from each chapter total 9 question

MCQ

 

 

Simple MCQ (24 knowledge + 6 application, multiple completion, situation set)

 

 

 

 

 

C.T. Exam

 

Creative questions

MCQ

 

Time: 3 hrs

 

 

 

 

6×10 = 60

 

 

1×40 = 40

Total: 100

 

30

04

06

Total: 40

 

 

 

 

 

 

10×1=10

15×1=15

Total: 25

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Home Science (optional):

 

Book: Textbook class VIII by the NCTB

Section – A: Home management and its Resources

Chap-One

Chap-Two

Chap-Three

Section – B: Child development and personal security

Chap-Four

Chap-Five

Chap-Six

Chap-Seven

Section – C: Food & Nutrition and management of food

Chap-Eight

Chap-Nine

Chap-Ten

Chap-Eleven

Section – D: Clothe and Dress

Chap-Twelve

Chap-Thirteen

Chap-Fourteen

Chap-Fifteen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 pd

4 pd

3 pd

3 pd

4 pd

6 pd

4 pd

4 pd

2 pd

 

4 pd

4 pd

4 pd

4 pd

6 pd

4 pd

4 pd

6 pd

4 pd

Tot: 76 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative question (Six out of Nine)

 

MCQ

 

 

Simple MCQ (24 knowledge + 6 application multiple completion & situation set)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C.T Exam:

1. Creative question

2. MCQ

 

Time: 3  hrs

 

 

 

 

6×10 = 60

 

 

1×40 = 40

Total: 100

 

30

04

06

Total: 40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

15

Total: 25

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Bangladesh & Global Studies:

 

Chapter-1

Colonial Age and the Liberation War of Bengal

1. Bangladesh under foreign rulers

2. Emergence of European power

3. Cause of victory of colonial power in Bengal

4. The rise of British power in Bangla

5. The British rule in  Bengal ( 1858-1947 A.D.)

6. Renaissance in Bengal

7. Final result of anti-British Movement

Chapter-2

Liberation war of Bangladesh

1. Background of liberation war of Bangladesh

2. Features of 7th March Speech of Bangabandhu

3. Preparation for genocide

4. Declaration of Independence by Bangabandhu

5. Mujibnagar Government

6. Formation of Mujib Bahinee & its activities

7. Activities and role of people who were against the liberation war

8. The role of Bangalees living abroad

9. Role of outside world in liberation war

10. Final war under the command of Joint force

11. Genocide (Mass Killing) and War Crime

12. Surrender of Pakistani forces

Chapter-3

Art & culture of Bangalees

1. Visual art: Most of them are known as material art or culture

2.Literature

3.Musical Art

4.Institutions

Chapter-4

Archeological Description of Colonial Age

1. Archeological works of Dhaka city

2. Archeological sites outside Dhaka

3. Archeological resource preserved at Museum

Chapter-5

Socialization & Development

1. The roles of different institutions in socialization

2. The roles of information and communication  technology , and media individual’s socialization

Chapter-6

Bangladesh Economy

1. Production and aim of increasing income

2. Contribution of different sectors to the National income of Bangladesh

3. Development of Human resource

4. The Income of the Expatriates in Bangladesh economy

Chapter-7

State and Government system of Bangladesh

1. Types of Government

2. The Main Characteristics of Bangladesh Constitution

3. Fundamental Sates policy of Bangladesh

4.Different organs of the Government of Bangladesh

5. Functions of the various organs of the Government

6. Local Government

7. Functions of Local Government

 

 

 

 

 

5 pd

 

2 pd

 

 

1 pd

1 pd

2 pd

 

 

2 pd

3 pd

 

 

6 pd

6 pd

 

2 pd

2 pd

2 pd

 

3 pd

 

 

1 pd

 

1 pd

Tot: 38 pd

 

 

 

 

 

 

 

Creative 6 Questions out of 9 Questions have to write

 

 

 

 
MCQ

Simple

Multiple and Situation based

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E.P.T Exam: (25 marks)

Creative Question:

MCQ

 

 

Time: 3 hrs

 

10×6 = 60

 

1×40 = 40

Total : 100

 

 

 

30

04

06

Total : 40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1×10 = 10

15

Total : 25

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Chapter-8

Disaster in Bangladesh

1 & 2.Global warming, its cause and effect

3. The concept and kinds of disaster r

4 & 5. Different kinds of natural disasters tumble Tsunami

6, 7 & 8. Duties and responsibilities during natural disasters

Chapter-9

Population and development of Bangladesh

1-2. Population policy of Bangladesh

3. The non-Government initiate to control population

4 & 5. The Convert population into human resource

Chapter-10

Social problems of Bangladesh

1. The idea and the cause of juvenile delinquency (offence)

2. The effect and prevention of juvenile offence

3.The Causes of drag addiction

4. The effect and prevention of juvenile offences

Chapter-11

Minority Ethnic Group of Bangladesh

1. Geographical location of Bangladesh minority ethnic groups

2. The Chakma

3. The Garo

4. The Santal

5. The Marma

6. The Rakhain

Chapter-12

The Resources of Bangladesh

1. Diverse Natural Resources of Bangladesh

2. Role of Natural Resources in Socio-economic development

3. Bio-diversity in Bangladesh

4. Main Industries in Bangladesh

5. Industry in Socio-economic Development of Bangladesh

Chapter-13

Bangladesh and some international organizations

1 and 2. The United Nations

3. other International Organizations

3. Organizations for regional cooperation

 

Total :  H.W – 5 + C.W – 3

 

 

 

 

3 pd

 

2 pd

 

 

2 pd

 

 

 

2 pd

 

5 pd

2 pd

 

 

6 pd

3 pd

 

 

2 pd

5 pd

 

2 pd

 

 

2 pd

 

2 pd

Tot: 38 pd

 

 

 

 

 

 

 

Creative 6 Questions out of 9 Questions have to write

 

 

 

 

 
MCQ

Simple

Multiple and Situation based

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C.T Exam: (25 marks)

Creative Question:

MCQ

Chapter: 8, 9

 

C.T Exam: (25 marks)

Creative Question:

MCQ

Chapter: 11, 12

 

Time: 3 hrs

 

10×6 = 60

 

1×40 = 40

Total : 100

 

 

 

30

04

06

Total : 40

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1×10 = 10

15

Total : 25

 

 

1×10 = 10

15

Total : 25

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Arts and Crafts :

 

 

1. Chap-1: Introduction to Ancient Fine Arts and Tradition of Bangladesh

2. Chap-2: Emergence of Fine Arts and artists Bangladesh

3. Chap-3: World famous artists and their art work

4. Chap-4: Fine Arts

1. Chap-5: Mediums of painting

2. Chap-6: Subject based paintings/drawings

3. Chap-7: Art of different medium

4. Chap-  : Colour and coloured picture

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25 for theory and 25 for drawing

 

Theoretical Part:

a) 10 for short questions and 15 marks for MCQ

b) 2 questions to be attempted out of 5 short questions (each question carry 5 marks)

c) MCQ questions 15 all to be answered

 

Practical Part:

a) 15 marks for Arts:

Out of 3 drawings 1 to be attempted (Drawing carries 8 marks and colouring carries 7 marks)

b) 10 marks carry for crafts. Out of 3 questions 1 to be attempted (Design carries/black & white) 5 marks and colouring carries 5 marks)

 

N.B: Drawing to be descriptive or subjective. Design either (natural like flower, leaf, fish, bird, geometrical figure like circle, triangle or square design

 

E.P.T Exam:

Short questions-10

MCQ – 15

 

 

 

 

Time:

2:30 hrs

 

 

 

 

 

2×5=10

 

 

 

1×15=15

Total: 25

 

 

 

 

Drawing – 8

Colouring – 7

 

 

Drawing – 5

Colouring – 5

Total: 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

1×15=15

G.Total: 50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks  
Information and Communication Technology (ICT):

 

Book : Information and Communication Technology-Class VIII (NCTB)

 

Chapter One:

Importance of ICT

 

Chapter Two:

Computer Networks

 

Chapter Three:

Safe and Ethical use of ICT

 

Chapter Four:

Use of Spread Sheets

 

Chapter Five:

Uses of Internet

 

 
WORK AND LIFE ORIENTED EDUCATION

 

Chapter 1: Intellectual labour, physical labour and self-exploration

 

Chapter 2: Our works done by others

 

Chapter 3: Our education done and work

 

 

 

Exam:

Extra  Preparatory Test -1: 50 marks

Extra  Preparatory Test -1: 50 marks

Extra  Preparatory Test -1: 50 marks

Extra  Preparatory Test -1: 50 marks

 

Pre Test Exam                 : 50 marks

Test Exam                        : 50 marks

Model Test Exam              : 50 marks

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 pd

 

 

8 pd

 

 

 

8 pd

 

 

7 pd

 

 

 

6 pd

Tot: 37 pd

 

 

 

15 pd

 

10 pd

12 pd

Total =37 pd

 

 

 

 

 

Broad Question (6 of 8):

MCQ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative questions: Students will answer 3 out of 5 questions

 

Multiple Choice Questions

 

 

 

 

Time: 2 hrs

 

 

6X5=30

1X20=20

Total: 50

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2 hrs

 

 

3X10=30

 

20X1=20

__________

50

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question pattern Distribution of Marks
Physical Education and Health:

 

Book: NCTB for class VIII

 

Chap-1: Physical Exercise and healthy life

Chap-2: Scouting, Girls Guiding and Red Crescent Society in Bangladesh

Chap-5: Sports for Life (Badminton, Basketball, Handball game)

 

Chapt-3: Introduction to Health Science & Health Service

Chapt-4: Reproductive Health of our Life

Chap-5: Sports for Life (Hockey, Athletics, Swimming)

 

C.T Exam:

 

Chapter: 1 & 2

 

 

 

 

 

 

 

 

4 pd

6 pd

 

9 pd

4 pd

 

 

4 pd

4 pd

9 pd

Tot: 40 pd

 

 

 

 

Subjective Part:

(Each question carries 5 marks)

 

Physical Educational part

Chapter 1st, 2nd & 5th

15 marks

3 questions to be answered out of 5

 

Health Part:

Chapter 3rd & 4th

3 questions to be answered out of 5

 

 

MCQ (each question carries 1 mark) 20 MCQ

 

C.T Exam:

a) MCQ 5 questions

b) Essay type question 2 out 3 questions

 

 

2 hours

 

 

 

 

 

 

 

 

3×5=15

 

 

 

3×5=15

 

 

 

 

 

 

1×20=20

Total:50

Sl. No  

 

Exam Package for JSC Candidates – 2016

 

EPT Exam 1 – 4: Each EPT contains 25% of Syllabus and 25 marks (Jan-May, 2016)
Pre Test Exam – Entire Syllabus (June, 2016):  Board syllabus & Board Pattern Question
Test Exam Entire Syllabus (July, 2016):  Board syllabus & Board Pattern Question
Model Test – 1
Model Test – 2

____________________________________________

Col. Md. Anisur Rahman Chowdhury, psc (Retd.)

Principal

Class VIII (National), JSC EXAM- 2016 (Dowload)