Class VI- Half Yearly (National)-2016

BANGLADESH INTERNATIONAL SCHOOL & COLLEGE
DOHS, MOHAKHALI, DHAKA CANTONMENT
BLOCK SYLLABUS FOR FINAL TERM EXAM- 2016

STD. VI (NATIONAL)

 পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
বাংলা ১ম পত্র :বইয়ের নাম:
চারু পাঠ – বোর্ড প্রকাশিত
আনন্দ পাঠ – বোর্ড প্রকাশিত
গদ্যঃ
১। রাঁচি ভ্রমন H.W – ১, C.W-১
২। মিনু H.W – ২, C.W-১
৩। লাল গরুটা H.W – ১,C.W-১
৪। তোলপাড় H.W – ১
৫। অমর একুশে H.W – ১পদ্যঃ
১। জন্মভূমি H.W – ১, C.W-১
২। সুখ H.W – ১,C.W-১
৩। মানুষ জাতি H.W – ১, C.W-১
৪। ঝিঙে ফুল H.W – ১,C.W-১আনন্দ পাঠঃ
১। জাদুকর H.W-১
২। ওকিং মসজিদে ঈদের জামায়াত C.W-১
৩। ঋণ পরিশোধTotal:

C.W– ১০
H.W – ১০

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

৫ পি:
৫ পি:
৫ পি:৫ পি:
৫ পি:
৫ পি:
৫ পি:
৫ পি:
মোট: ৪০পি: 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 গদ্য (ক বিভাগ)
গদ্য, কবিতা ও আনন্দপাঠ থেকে ৯টি প্রশ্ন থাকবে। ৬টি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। মোট ৬০ নম্বর
নৈর্ব্যক্তিক মোট ৪০ নম্বরগদ্য, কবিতা ও আনন্দপাঠ-১০০
গদ্য, কবিতা, সহপাঠ
সৃজনশীল প্রশ্ন (গদ্য, কবিতা, সহপাঠ)
পদ্য
গদ্য – ৩টি সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে।কবিতা – ৩টি সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে।সহপাঠ – ৩টি সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে।

বহুনির্বাচনী অভীক্ষা – ৪০
গদ্য থেকে ১৫টি, কবিতা থেকে ১৫টি এবং সহপাঠ থেকে ১০টি – মোট ৪০টি

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

সময়: ৩ ঘন্টা

মোটঃ: ৬০

 

 

 

 

 

 

নৈর্ব্যক্তিক ৪০

সর্বমোট=১০০

 

১০০ নম্বরকে ৭০ এ পরিণত করা হবে

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
১ম ক্লাস টেষ্ট :গদ্য:
১। রাঁচি ভ্রমণ
২। মিনুপদ্য:
১। জন্মভূমি
২। সুখ২য় ক্লাস টেষ্ট :গদ্য:
১। লাল গরুটা
২। তোলপাড়

পদ্য:
১। মানুষ জাতি
২। ঝিঙে ফুল

ক্লাস টেষ্ট:১। সৃজনশীল প্রশ্ন ১টি থাকবে
১+২+৩+৪ = ১০

২। গদ্য ও পদ্য সহ মোট ১৫টি নৈর্ব্যক্তিক
প্রশ্ন থাকবে।
৩। S.B.A

 

বিদ্যালয় ভিত্তিক মূল্য যাচাই পদ্ধতি: (S.B.A)
ক) শৃঙ্খলা ও উপস্থিতি
খ) শ্রেণী পরীক্ষা
খ) শ্রেণীর কাজ ও ব্যবহারিক কাজ
গ) বাড়ীর কাজ
ঘ) নির্ধারিত কাজ
ঙ) মৌখিক কাজ
চ) দলগত কাজ
জ) রিভিশন টেষ্ট/সারপ্রাইজ টেষ্ট

 

  ক্লাস টেষ্ট:  

10 x 1 = 10

 

15 x 1 = 15

 

05

30

 

সর্বমোট: ১০০

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
বাংলা দ্বিতীয় পত্র:বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি (জাতীয় শিক্ষাক্রম ও পাঠ্য পুস্তক বোর্ড)
সরল বাংলা ব্যাকরণ ও রচনা: ড: শাহজাহান মনিরবাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি:
ভাষা ও বাংলা ভাষা
ধ্বনি তত্ত্ব (পৃষ্টা ১৩ – পৃষ্ঠা ২৭)
ধ্বনি তত্ত্ব (পৃষ্ঠা ২৭ – পৃষ্ঠা ৩৯) H.W  – ২
রূপ তত্ত্বঅনুধাবন- ১.১ (ক, খ)
সারাংশ নং- ১, ২, ৩
সারমর্ম নং- ১, ২, ৩
ভাবসম্প্রসারণ নং- গদ্য: ১, ২, ৩, ৪
পদ্য:১, ২

পত্রলিখন (ব্যক্তিগত পত্র)ঃ
বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতিঃ ১, ২
সরল বাংলা ব্যাকরণ ঃ ৬
আবেদন পত্র-১, ২ (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)
অনুচ্ছেদ রচনা ঃ
বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতিঃ
শীতের পিঠা
ছবি আঁকা, ফেরিওয়ালা
প্রবন্ধ রচনাঃ
বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতিঃ
১) আমাদের বিদ্যালয়, H.W – ১
২) জাতির পিতা, H.W – ১, C.W-১
৩) আমাদের প্রিয় খেলা, H.W-১
৪) বর্ষাকাল, H.W-১,C.W-১
৫) আমার দেখা নদী- H.W – ১
৬) সত্যবাদিতা -H.W – ১

সরল বাংলা ব্যাকরণ ও রচনাঃ
৭) একটি উৎসবের দিন H.W-১

১ম ও ২য় ক্লাস টেষ্ট :
১) ভাবসম্প্রসারণ
২) সারাংশ/সারমর্ম/অনু”চ্ছদ
৩) নৈর্ব্যক্তিক প্রশ্নের উত্তর

 

 

 

 

 

 

 

 

 

৩ পি:
৫ পি:
১ পি:
২ পি:
২ পি:
২ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
২ পি:
মোট: ২৯ পি:

ব্যাকরণ ও নির্মিতি – ৫০
ব্যাকরণ-২০, নির্মিতি-৩০নির্মিতি অংশ (লিখিত প্রশ্নোত্তর)সারাংশ/সারমর্ম: ২টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে
ভাব-সম্প্রসারণ: ২টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে
অনুচ্ছেদ/অনুধাবন পরীক্ষা: ২টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে
পত্র: ২টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে
প্রবন্ধ রচনা: ৩টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে

শুধু বহুনির্বাচনী প্রশ্ন ব্যাকরণ অংশ থেকে হবে
সব কয়টি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে
৫০ নম্বরকে ৩৫ এ পরিণত করা হবে

১ম ক্লাস টেষ্ট (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি):
১। ভাবসম্প্রসরণ- গদ্য: ১, ২
২। সারাংশ- ১, ২
৩। ভাষা ও বাংলা ভাষা

২য় ক্লাস টেষ্ট (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি):
১। ভাবসম্প্রসরণ- গদ্য: ৩, ৪
২। অনুচ্ছেদ-ছবি আঁকা, ফেরিওয়ালা
৩। ধ্বনিতত্ত্ব

C.T  ২০ নম্বরকে ১২ এ পরিণত করা হবে
৪। S.B.A

 

বিদ্যালয় ভিত্তিক মূল্য যাচাই পদ্ধতি (S.B.A)

এস, বি, এ (১ম পর্ব পরীক্ষা)
১। শৃঙ্খলা ও উপস্থিতি
২। শ্রেণীর কাজ
৩। বাড়ীর কাজ
৪। নির্ধারিত কাজ
৫। মৌখিক কাজ
৬। দলগত কাজ

সময়: ২ ঘন্টা 

 

 

 

5×1=5

 

5×1=5

 

5×1=5

 

5×1=5

 

10×1=10

 

 

20×1=20

মোট:৫০

 

 

35

 

5

5

10

মোট : ২০

 

5

5

10

মোট : ২০

 

12

03

মোট : ১৫

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
3. English 1st Paper:  Reference Book:1. English For Today’s by NCTB

2. Success with Buzzword (Main course book class-6)

3. Success with Buzzword (work book

class-6)

 

Syllabus:

‘English For Today’ – Chap 1 to 17, C.W-15, H.W-10

Success with Buzzword (Course book) – Unit 1 to 4,C.W-10, H.W – 8

Success withBuzzword (Work book) – Worksheet – 1 to 4, C.W-5, H.W-5

Letters: C.W-3

i) To your friend inviting him to attend your sister’s marriage ceremony. H.W-1

ii) To your friend who is in abroad describing him/her the burning news of the newspaper.

H.W – 1

iii)  To your pen-friend about celebrating the national days of our country.

iv) A letter to your friend him/her about your aim in life.

Paragraph: (Question Based)(C.W-2, H.W-2)

i) Your first day in a new school

ii) A bus station

iii) A Rickshaw Puller

iv) An Old Home

v) Traffic Jam

vi) Physical Exercise

vii) A street Hawker

 

 

 

 

42 pd

 

 

 

 

 

 

3 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 pd

 

 

 

 

 

4 pd

 

 

4 pd
Tot: 60 pd

Listening (10 marks) –to be done in class1. MCQ2. Gap filling3. Describing/narrating

 

Speaking (10 marks)-to be done in class

4. Answering questions on based on routine/social expressions family, school, home city/Village, books, games and sports, movie/TV show, recent events and incidents, etc.

 

Reading (40 marks)

5. MCQ

6. Answering questions

7. True/False questions

8. Cloze test with clues

9. Information Transfer

10. Matching

11. Rearranging

 

Writing (40 marks)

12. Completing a story

13. Writing informal letters/emails

14. Short dialogues

15. Writing paragraph answering questions

4 skills = 100 marks [classroom : Listening 10+Speaking 10=20 & Terminal Test Exam 80 marks]

 

1st & 2nd Class Test-25+25=50

 

Class Test

i) Cloze Test with clues

ii) Cloze Test without clues

iii) Letter/Application

iv) Paragraph

3.  SBA

 

 

 

School Based Assessment (SBA)
Discipline, attendance, Class work, Homework, Assignment & Revision Test

 

Time 3 hrs55

5

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

5

10

5

5

5

5

5

 

10

10

 

10

10

Total = 100

 

100 will be converted to 70

 

50 will be converted to 25

0.5×8=4

1×5=5

8

8

5

Total = 30

G.Total: 100

 

 

5

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
4. English 2nd Paper: Name of the books:

1. English Grammar and Composition for Class VI (NCTB)

2) A Potential English Grammar & Composition For Class VII (New Edition) By Md Khalilullah

 

Part: A (Grammar-30 marks)

 

*Gap filling activities (use of articles),

C.W-4, H.W-2

*Gap filling activities with clues (use of preposition),  C.W-3, H.W-2

*Using other parts of speech, linking words,

C.W-3, H.W-2

*Substitution Table,  C.W-4, H.W-1

*Changing sentences (affirmative to negative and interrogative & vice versa), C.W –3, H.W-2

*Using Right Form of verbs, C.W–3, H.W-2

*Capitalisation and Punctuation, C.W–2, H.W-1

 

Part: B (Composition-20 marks)

Formal Letter/e-mail – C.W-4, H.W-2 

 

Formal Letter

a) An application for admission.

b) An application for transfer certificate.

c) An application for full free studentship.

d) An application for a change of section.

e) An application for morning school.

f) An application for a common room.

 

e-mail :

C.W-2, H.W-2

 

*  Writing Composition  

a) Newspaper

b) Rivers of Bangladesh

c) Discipline

d) Your Favourite Game

C.W-3, H.W-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 pd

 

4 pd

 

4 pd

 

4 pd

5 pd

 

4 pd

3 pd

 

 

4 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 pd

 

 

3 pd

Tot: 37pd

 

 

Grammar-30 marks

a) Fill in the blanks (use of articles)

 

b)  Fill in the blanks (use of prepositions)

 

c) Fill in the blanks/complete the sentences with parts of speech, suitable linking words

 

d) Substitution table

 

e) Change the sentences as directed

 

f)  Fill in the blanks/complete the text with suitable verbs

 

g) Rewrite the passage using capitalization and punctuation

 

h)  Formal Letter/e-mail

 

i)   Writing Composition

 

 

 

 

1st Class Test:

i) Gap filling activities (use of articles)

ii) Gap filling activities with clues (use of preparation)

iii) Using other parts of speech, linking words

iv) Formal letter/e-mail

 

2nd Class Test:

i) Substitution table(use of articles)

ii) Changing sentences (affirmative to negative & interrogative & vice versa)

iii) Using right form of verbs

iv) Formal letter/e-mail

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2 hrs4

 

4

 

5

 

 

4

 

5

 

4

 

 

4

 

 

8

 

12

Total: 50

 

50 will be converted to 35

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
Class Test: (Mark-20)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Mathematics:

 

Book: Junior Secondary Mathematics for class Six – by Board.

1. Arithmatic: Ex: 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6, 2.1

2. Algebra: Ex: 4.1, 4.2, 4.3 (1-23)

3. Statistics : Ex-8, (1-10)

4. Geometry:

Definition:

i) Theorem: 1, 2

ii) Construction: 1, 2, 3, 4, 5

iii) Exercise: 6.1, 7

 

1st Class Test :

1. Arithmetic: 1.1, 1.2, 1.3

2. Algebra: 4.1

3. Geometry:

i) Theorem: 1

ii) Construction: 1, 2, 3

Definition

2nd Class Test :

1. Arithmetic: 1.5, 1.6, 2.1

2. Algebra: 4.2

3. Geometry:   i) Theorem: 2

ii) Construction: 3, 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
20 pd

08 pd

12 pd

Total: 40

 

 

 

 Class Test  (Marks-20):GrammarComposition

 

 

 

 

 

SBA

 

 

 

 

 

School Based Assessment (SBA)
1. Discipline & attendance

2. Home work

3. Assignment & Revision Test

 

Creative: 60 marks

Objective: 40 marks

 

Every creative question carries 10 marks and every MCQ contains 1 marks

 

Creative Question:

There will be 9 creative question, you will have to answer 6 questions

 

2 from Arithmetic, 3 from Algebra, 3 from Geometry and 1 from statistics

Minimum 1 question has to be answered from each section. In total 6 questions have to be answered.

 

MCQ: 40 questions and all questions to be answered.

Arithmetic:

From natural numbers and fraction 1 out of 1

From ratio and percentage fraction 1 out of 1

Algebra:

Algebraic expression: 2 out of 2

Simple equation: 1 out of 1

Geometry:

1 from Theorem

1 from Problem

1 from exercise

Algebra  & Geometry (1 stem out of 2)

SBA

1st and 2nd CT

Arithmetic : (1 out of 1)

Algebra : (1 out of 1)

Geometry : (1 out of 1)

MCQ

 

 

 

12820

20 marks will be converted to 12

12

3

Total: 15

G. Total: 35+12+3=50

 

 

 

 

3

 

 

Time: 3 hrs

 

 

 

10×6 = 60

 

 

 

 

6×10=60

1×40=40

Tot: 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

06

06

06

07

Tot: 25

05

 

 

 

1×40=40

G.Total: 100

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
Science:Book: Science for Class VI (NCTB)

Chap- 1: Scientific process and measurement

Chap- 2: Living world

Chap- 3: Cellular organisation of plants of animals

Chap- 4: Morphology of plants

Chap- 7: Properties of matter and external effect

Chap- 8: Mixture

Chap-12: Origin & Formation of the Earth

 

1st C.T. Exam:

Chap- 1: Scientific method and measurement

Chap- 2: Living world

2nd C.T. Exam:

Chap- 8: Mixture

Chap-12: Origin & Formation of the Earth
7.  Bangladesh and Global Studies

1. Bangladesh & Global Studies for Class VI (NCTB)

2. Ogni Geographic Atlas with C.D. (New)

 

Chapter One: Introduction of the Society

Chapter Two: Bengal and People of Bengal

Chapter Three: The way of life

Total C.W – 17

Total H.W – 15

 

1st Class Test:

Page: 1-12 (1st Chapter: Introduction of the society)

2nd Class Test:

Page: 13-27

 
8. Islam & Moral Education:

Book: .Islam & Moral Education for Class VI (NCTB

Lesson (1-4): Chap-1(Aqaid): Tawhid, Kalima Tayyiba, Kalima Shahadat, Iman Muzmal

Lesson (1-7): Chap-2(Ibadat): The conception of Ibadat, Unholiness, Holiness, ablution, Taiyammum, The Bath, Salat

 

Lesson (1-7): Chap-3 (The Learning of the Quran & the Hadith): The Characteristics of Quran, Recitation of the Quran, Tajbid, Makhraj, Surah Al-Fatiha, Surah An-Nas, Surah Al-Falaq

 

Lesson (1-6): Chap-4(Akhlak): Akhlaq-e-Hamidah, Truthfulness, Duty towards Parents, Responsibilities to Relatives, Duty towards Neighbours, Respect for the Elders & Affection for the youngers

 

Lesson (1-3): Chapter-5: (Ideal Lives):

The Life of Hazrat Muhammad (Sm) &

The Life of Hazrat Abu Bakr (Ra)

The Life of Hazrat Umar Faruk (R)

Class Test:

Chap-1 & 2 (First Half)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 pd

4 pd

4 pd

4 pd

5 pd

32 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14 pd

14 pd

Tot: 28 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 pd

 

7 pd

 

 

7 pd

 

 

 

4 pd

 

5 pd
Tot: 30 pd

 

 

Creative question (6 out of 9)MCQ

 

 

1st & 2nd Class Test:

1 Creative question

15 MCQ

SBA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Creative question 6 out of 9

MCQ / Choose the right answer/ Put tick on the correct answer 30 question

Class Test:

Chapt-1, 2(s-1), 5

1 Creative question

15 MCQ

 

SBA

 

 

 

 

 

Creative question 6 out of 9

MCQ

 

1st & 2nd Class Test:

Stem- 01

MCQ-15

SBA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
T

Te

 

Time: 3 hrs 10×6 = 60

40×1 = 40

Total=100

 

10

15

Total = 25

5

G.Total: 100

 

 

 

 

 

 

 

Time: 3 hrs

 

 

 

 

10×6 = 60

40×1 = 40

Total : 70

 

 

10×1 = 10

15×1 = 15

Total : 25

5

G.Total: 100

 

 

Time: 3 hrs

 

 

10×6 = 60

40×1 = 40

Total : 100

 

 

10

15

Total : 25

5

Total: 30

G. Tot: 100

 

 

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
Buddhist & Moral Education: Chap-1: Buddha and his love for all living beings,  3C.W + 3 H.WChap-2: Vandana,  3C.W + 3 H.W

Chapt-3: Sila,  3C.W + 3 H.W

Chap-4: Dana

Chap-5: Sutta and Moral Verses

Chap-6: The Four Nobles Truths

Class Test:

Chap-1: Goutama Buddha and his love for the living beings

Chap-2: Vandana

2nd Class Test: Chap- 3 & 4

 

 

11. Agriculture Studies (optional) :

 

Book: Agriculture Studies National curriculum Textbook Board, Dhaka

 

Chapter-1: Agriculture in our life

 

Chapter-2: Agricultural technology and  equipments

 

Chapter-3: Agricultural inputs

 

1st Class Test:

Chapter-1: Agriculture in our life

 

2nd Class Test:

Chapter-2: Agricultural technology and  equipments

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8 pd

7 pd

8 pd

7 pd

Tot: 30 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 pd

 

12 pd

 

 

15 pd

Tot: 32 pd

Stem question 6 out of 9MCQ

Class Test:

Stem

MCQ
SBA

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Creative question 6 out of 9

2. MCQ

C.T. Exam & S.B.A

 

Class Test:

1. Creative question 1

2. MCQ

3. S.B.A

 

 

 

 

 

 

 

School Based Assessment (S.B.A)

 
1. Class Test, Discipline & attendance

2. Class work

3. Home work

3. Assignment

4. Oral presentation

5. Group work

6. Revision Test

 

Time: 3  hrs6×10=4040×1=40Total: 70

 

10

15

Total: 25

5

Tot: 30

 

 

 

 

 

 

 

Time: 3  hrs

10×6 = 60

40×1=40

Total:100

 

 

1×10 = 10

1×15 = 15

5

Total: 30

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

Total: 5

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
12. Home Science (optional):  Book: Textbook of Home Economics for Class – VI (NCTB)

Section-A: Home and Home Management

Chap-One: Preliminary Concepts of Home and Home Environment,  H.W-1+C.W-1

Chap-Two: Cleanliness of Home

Section-B: Child Development and Family Relationship – H.W-1+C.W-1

Chap-Four: Family and Child

Chap-Five: Learning of etiquettes among children

Section-C: Food and Food Management

H.W-2 + C.W-2

Chap-Eight: Food, Nutrition and Health

Chap-Nine: Nutritional value of Food

Section-D: Clothing and Textile – H.W-1+C.W-1

Chap-Twelve: Basic idea about clothing and Textile

Chap-Thirteen: The Concept of Textile Fibre

1st C.T. Exam:

Section-A: Chap-One

Section-C; Chap-Eight

2nd C.T. Exam:

Section-B: Chap-Four

Section-D: Chap-Twelve
13. Information & Communication Technology (ICT):

 

 

Chap-1: Introducing to ICT

Chap-2: ICT related instrument

 

 

Practical: MS Word

Chap-4: Word Processing

 

 

1st Class Test :

Chap-1: Introduction to ICT

 

2nd Class Test :

Chap-2: ICT related instrument

 

 

 

8 pd

 

 

 

4 pd

 

 

 

8 pd

 

 

 

 

8 pd

Tot: 28 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 pd

10 pd

 

10 pd

 

 

2pd

Tot: 32 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Creative question 6 out of 9

 

2. Multiple Choice Question

 

 

 

 

 

Class Test:

1. 1 Creative question

2. MCQ

 

SBA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Broad Question (6 of 8)

2. MCQ

 

 

 

MS Word (Practical) – 15 marks

 

 

1st & 2nd Class Test:

 

1. Broad Question (2 of 3)

2. MCQ

 

15 will be converted to 12

SBA                           03

Theoretical Part

MCQ

Practical Part

 

Report writing

Oral Test

 

 

 

 

 

 

 

 

Time:3 hrs

10×6 = 60

 

40×1 = 40

Total: 100

 

 

 

 

 

10×1 = 10

15×1 = 15

25

5

30

 

 

 

 

 

 

 

 

Time:2 hrs

\

 

 

5×6 = 30

20

Total: 50

 

Term Exam 50 will be converted to 35

 

 

 

15

 

2×5 = 10

10×1 = 10

Total: 15
G. Total: 50

25

 

 

05

05

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
14. Arts & Crafts: 1. Chap-1: Introducing of Arts & Craft’s2. Chap-2: Histroy of Art and Craft education

3. Chap-3: Folk Art and Crafts of Bangladesh

 

 

 

1st Class Test:

1. Chap-1: Introducing of Arts & Craft’s

2. Chap-2: History of Art and Craft education

 

 

2nd Class Test:

3. Chap-2: History Art and Craft Education

4. Chap-3: Folk Art and Crafts of Bangladesh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. Physical Education and Health:

 

Book: Physical Education & Health For Class Six (National)

Chapter one : Physical Exercise and Healthy Life

(page: 1-14)

Chapter three : Introduction of health science & health science (page: 15-26)

Chapter Five : Sports for Life

(page: 52-60)

 

1st Class Test (Theoretical part):

Chapter-1

 

2nd Class Test (Practical part):

Chapter-3

 

 

 

 

 

 

 

3 pd

3 pd

1 pd

1 pd

 

1 pd

3 pd

Tot: 12 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The:7 + Pra:6

 

The:7 + Pra:6

 

 

The:7 + Pra:7

Tot:: The-21 + Pra

19=40 pd

 

 

Theoretical Part:a) Out of 3 Short questions 2 will be attempted, each carries 5 marksb) Out of 15 MCQ all will be attempted, each MCQ carries 1 marks 

Drawing Part:

a) 15 marks for Arts:

Out of 3 drawings 1 to be attempted (Drawing carries 8 marks and colouring carries 7 marks)

b) 10 marks for crafts. Out of 3 questions 1 to be attempted (Design carries/black & white) 5 marks and colouring carries 5 marks)

 

N.B: Drawing to be descriptive or subjective. Design either (natural like flower, leaf, fish, bird, geometrical figure like circle, triangle or square design

 

1st C.T Exam:

Short questions-2

MCQ – 15

 

2nd C.T Exam:

Short questions-02

MCQ – 15

 

 

 

Full marks is 50 from which 25 marks is allotted for theory and 25 marks is for practical

 

 

Theoretical Part (25 mins):

a) There will be 25 MCQ

b) All the question have to be answered

c) Mark for each MCQ is 1

 

 

 

 

1st Class Test: (MCQ-25)

 

2nd Class Test: (MCQ-25)

 

Practical Part:

a) Demonstration of a Physical Exercise

b) Demonstration of a game

c) Viva-Voce/Oral Test

 

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2:30 hrs 2×5=101×15=15

Total: 25

 

 

 

 

Drawing – 8

Colouring – 7

 

Drawing – 5

Colouring – 5

Total: 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

1×15=15

G.Total: 50

 

10

1×15=15

G.Total: 50

 

 

Time: 2 hrs

 

 

 

25X1=25

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

8

 

12

05

Total: 25

 

Average of 2 C.T out of 25

G. Total=50

 

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
16. Work and Life Oriented Education: Book:  Work and Life Oriented Education (NCTB)Chap-1:

Pleasure at work : Introduction, objectives

Concept of self respect – C.W-2, H.W-1

Story of Self-respect at work- C.W-2

Story-Confidence and Story of Self-Confidant Person – C.W-2, H.W-1

Concept of Creativity: C.W-1, H.W-1

Creativeness in Work-C.W-1

Stories of some creative persons and their physical labour – C.W-2

Introduction to Physical labour: C.W-2

Physical labour and practice – C.W-1

Intellectual Work – C.W-1

Intellectual labour and practice

Total: C.W-14 & H.W-13

 

Chap- 2: Our essential job

 

 

 

 

1 pd

2 pd

1 pd

3 pd

 

1 pd

1 pd

2 pd

 

1 pd

1 pd

2 pd

2 pd

 

 

 

10 pd

27 pd

Theoretical: 25 marksPractical: 25 marks

Theoretical Part (1 hr):

1 creative question to be answered out of 2 creative questions

MCQ -15

 

 

Practical Part:

Project work: 20

Oral Test: 5

 

 

1st C.T. Exam:

MCQ – 25

 

2nd C.T. Exam:

Project work- 20

Oral Test -5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2 hrs

1×10=10

 

1X15=15

Total: 25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

G.Total: 50

 

 

 

 

 

 

 

____________________________________________

Col. Md. Anisur Rahman Chowdhury, psc (Retd.)

Principal

Class VI- Half Yearly (National)-2016 (Download)