Class VI- Final Term (National)-2016

BANGLADESH INTERNATIONAL SCHOOL & COLLEGE

DOHS, MOHAKHALI, DHAKA CANTONMENT

BLOCK SYLLABUS FOR FINAL TERM EXAM- 2016

STD. VI (NATIONAL)

 পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
১. বাংলা ১ম পত্র :বইয়ের নাম:
চারু পাঠ – বোর্ড প্রকাশিত
আনন্দ পাঠ – বোর্ড প্রকাশিতগদ্যঃ
১। মাদার তেরেসা, H.W –১, C.W-১
২। কত দিকে কত কারিগর, H.W  – ১,C.W-১
৩। কতকাল ধরে, C.W-১, H.W -১
৪। আকাশ C.W-১, H.W -১
পদ্যঃ
১। বাঁচতে দাও, H.W–১, ঈ.ড-১
২। পাখির কাছে ফুলের কাছে, H.W–১, C.W-১
৩। ফাল্গুন মাস, H.W– ১, C.W-১
৪। সভা C.W-১, H.W-১
৫। মুজিব C.W-১, H.W-১আনন্দ পাঠঃ
১। অমি ও আইসক্রিম ওয়ালা, H.W– ১,C.W-১
২। বালকের সততা, H.W– ১, C.W-১
৩। রাখালের বুদ্ধি C.W-১, H.W-১
নৈর্ব্যক্তিক / বহুনির্বাচনী প্রশ্নTotal : H.W – 10C.W  – 10 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

৪ পি:
৪ পি:৪ পি:
৪ পি:
৪ পি:
৪ পি:
৪ পি:
মোট: ৩২ পি:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

গদ্য (ক বিভাগ)
গদ্য, কবিতা ও আনন্দপাঠ থেকে ৯টি প্রশ্ন থাকবে। ৬টি প্রশ্নের উত্তর দিতে হবে। মোট ৬০ নম্বর
নৈর্ব্যক্তিক মোট ৪০ নম্বরগদ্য, কবিতা ও আনন্দপাঠ-১০০
গদ্য, কবিতা, সহপাঠ
সৃজনশীল প্রশ্ন (গদ্য, কবিতা, সহপাঠ)
পদ্য
গদ্য – ৩টি সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে।কবিতা – ৩টি সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে।সহপাঠ – ৩টি সৃজনশীল প্রশ্ন থাকবে।বহুনির্বাচনী অভীক্ষা – ৪০
গদ্য থেকে ১৫টি, কবিতা থেকে ১৫টি এবং সহপাঠ থেকে ১০টি – মোট ৪০টি 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

সময়ঃ ২:৩০ মিঃ

 

 

 

 

 

মোটঃ: ৬০

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

নৈর্ব্যক্তিক ৪০

সর্বমোট=১০০

 

১০০ নম্বরকে ৭০ এ পরিণত করা হবে

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
তৃতীয় ক্লাস টেষ্টঃ
গদ্যঃ
১। মাদার তেরেসা
২। কত দিকে কত কারিগর
পদ্যঃ
১। বাঁচতে দাও
২। পাখির কাছে ফুলের কাছেচতুর্থ ক্লাস টেষ্টঃ
গদ্যঃ
১। কতকাল ধরে
২। আকাশ
পদ্যঃ
১। ফাগুন মাস
২। সভা 

 

 

 

ক্লাস টেষ্ট:১। সৃজনশীল প্রশ্ন ১টি থাকবে
১+২+৩+৪ = ১০২। গদ্য ও পদ্য সহ মোট ১৫টি নৈর্ব্যক্তিক
প্রশ্ন থাকবে।
৩। S.B.Aবিদ্যালয় ভিত্তিক মূল্য যাচাই পদ্ধতি (S.B.A)১। শ্রেণি অভীক্ষা, শৃঙ্খলা ও উপস্থিতি
২। শ্রেণীর কাজ
৩। বাড়ীর কাজ
৪। নির্ধারিত কাজ
৫। মৌখিক কাজ
৬। দলগত কাজ 

 

 

 

 

 

ক্লাস টেষ্ট: 10x1 = 10  

15 x 1 = 15

মোট= ২৫

5

সর্বমোটঃ ৩০ 

 

 

 

 

 

 

5

পাঠ্য বই ও পাঠ্য বিষয় পাঠদান দিবস প্রশ্নের ধরণ মান বন্টন
2. বাংলা দ্বিতীয় পত্র:
বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি (জাতীয় শিক্ষাক্রম ও পাঠ্য পুস্তক বোর্ড, ঢাকা)
সরল বাংলা ব্যাকরণ ও রচনা:
ড: শাহজাহান মনির
বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতিবাক্যতত্ত্ব
বানান
বিরাম চিহ্ন
অভিধান
বাগর্থ
সারাংশ-৪ (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)
সারাংশ নং: ২, ৩ (সরল বাংলা ব্যাকরণ)
সারমর্ম নং: ৩৩, ৩৫ (সরল বাংলা ব্যাকরণ)
সারমর্ম নং: ৪ (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)
সারমর্ম নং: অনুধাবন: (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)
ভাবসম্প্রসারণ
বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি:
পদ্য: ৩, ৪
সরল বাংলা ব্যাকরণ: ৭, ৮পত্রলিখন:
আবেদন পত্র নং ৩ (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)
আবেদন পত্র নং ৩ (সরল বাংলা ব্যাকরণ ও রচনা)
ব্যক্তিগত পত্র নং ৩, ৫, ৯ (সরল বাংলা ব্যাকরণ ও রচনা)
অনুচ্ছেদ রচনা: (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি
সকালবেলা
ঘরের সামনের রাস্তা
স্কুল লাইব্রেরি
প্রবন্ধ রচনা: ( বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)
১) আমাদের গ্রাম, H.W  – ১
২) আমার পড়া একটি বইয়ের গল্প , H.W  – ১, C.W-১
৩) জাতীয় ফুল শাপলা
৪) জাতীয় ফল কাঁঠাল, H.W  – ১
৫) জাতীয় গাছ আম গাছ
৬) বাংলাদেশের জাতীয় পশু বাঘ-H.W  – ১
৭) জাতীয় পাখি দোয়েল – H.W  – ১Revision Work:
Class Test
১) ভাব সম্প্রসারণ
২) সারাংশ/সারমর্ম 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

২ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:২ পি:১ পি:
১ পি:
১ পি:
১ পি:
২ পি:
মোট: ২৬ পি: 

 

 

 

 

 

ব্যাকরণ ও নির্মিতি – ৫০
ব্যাকরণ-২০, নির্মিতি-৩০নির্মিতি অংশ (লিখিত প্রশ্নোত্তর)সারাংশ/সারমর্ম: ২টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে
ভাব-সম্প্রসারণ: ২টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে
অনুচ্ছেদ/অনুধাবন পরীক্ষা: ২টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে
পত্র: ২টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবে
প্রবন্ধ রচনা: ৩টি প্রশ্ন থাকবে ১টি উত্তর লিখতে হবেশুধু বহুনির্বাচনী প্রশ্ন ব্যাকরণ অংশ থেকে হবে
৫০ নম্বরকে ৩৫ এ পরিণত করা হবে
৩য় ক্লাস টেষ্ট (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)ঃ
১। ভাবসম্প্রসারণ (পদ্য: ৩, ৪)
২। অনুচ্ছেদ: সকালবেলা, ঘরের সামনের রাস্তা
৩। বাক্যতত্ত্ব
৪র্থ ক্লাস টেষ্ট (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি+সরল বাংলা)
১। ভাবসম্প্রসারণ-৭, ৮ (সরল বাংলা ব্যাকরণ)
২।সারাংশ নং- ২, ৩ (সরল বাংলা ব্যাকরণ)
৩। বিরাম চিহ্ন (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)
৪। বানান: (বাংলা ব্যাকরণ ও নির্মিতি)
C.T  ২০ নম্বরকে ১২ এ পরিণত করা হবে
৪। S.B.Aবিদ্যালয় ভিত্তিক মূল্য যাচাই পদ্ধতি (S.B.A)এস, বি, এ (১ম পর্ব পরীক্ষা)
১। শৃঙ্খলা ও উপস্থিতি
২। শ্রেণীর কাজ
৩। বাড়ীর কাজ
৪। নির্ধারিত কাজ
৫। মৌখিক কাজ
৬। দলগত কাজ
৭। রিভিশন টেষ্ট/সারপ্রাইজ টেষ্ট 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

সময় ঃ ২ ঘন্টা

 

5×1=5

 

5×1=5

 

5×1=5

 

5×1=5

 

10×1=10

 

 

20×1=20

মোট:৫০

 

 

 

 

5

5

10

মোট : ২০

 

5

5

10

 

12

03

মোট : ১৫

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
3.  English 1st Paper: Reference Book:1. English For Today’s by NCTB2. Success with Buzzword (Main course book class-6)

3. Success with Buzzword (work book

class-6)

 

Syllabus:

‘English For Today’ – Chap 18 to 35C.W-15+H.W-10

Buzzword (Course book)–Unit 5-8- C.W-10+H.W-8

Buzzword (Work book)–Worksheet:5-8–C.W-8, H.w-7

C.W – 3

Letters: C.W-3

i) To your friend congratulating him on his success in last exam.

ii) To your friend inviting him/her to spend the coming holidays in your house.

iii) To your friend describing your daily routine.

 

Paragraph: (Question Based)

i) How to stay Healthy

ii) Your School Library

iii) Early rising

iv) Tree plantation

v) A winter morning

vi) Your neighbour

vii) How to make a good result

 

*E-mail (Practicing in the class)

*C.V (Practicing in the class)

Short dialogue (Practicing in the class)

Completing story (Practicing in the class)

 

 

 

Total : H.W – 13

C.W – 18

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

36 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

3 pd

 

 

3 pd

 

 

 

 

4 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 pd

4 pd
Tot: 54 pd

 

Listening (10 marks)-to be done in class1. MCQ2. Gap filling3. Describing/narration

Speaking (10 marks)-to be done in class

4. Answering questions on based on routine/social expressions family, school, home city/Village, books, games and sports, movie/TV show, recent events and incidents etc.

 

Reading (40 marks)

5. MCQ

6. Answering questions

7. True/False questions

8. Cloze test with clues

9. Information Transfer

10. Matching

11. Rearranging

 

Writing (40 marks)

12. Completing a story

13. Writing informal letter/emails

14. Short dialogues

15. Writing paragraph answering questions
4 skills = 100 marks [classroom : Listening 10+Speaking 10=20 & Terminal Hall Test Exam 80 marks]

 

3rd & 4th ClassTest-25+25=50

 

Class Test

i) Cloze Test with clues

ii) Cloze Test without clues

iii) Letter/Application

iv) Paragraph

3.  SBA
School Based Assessment (SBA)
Discipline, attendance, Class work, Homework, Assignment & Revision Test

 

Time 3 hrs555

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

5

10

5

5

5

5

5

 

10

10

 

10

10

Total = 100

 

100 will be converted to 70

 

50 will be converted to 25

0.5×8=4

1×5=5

8

8

5

Total = 30

G.Total: 100

 

 

5

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
4. English 2nd Paper:Name of the books:1. English Grammar and Composition Class VI

(NCTB)

2. A Potential English and Grammar & Composition For Class: VII (New Edition) By Md Khalilullah

 

Part: A (Grammar-30 marks)

 

*Gap filling activities (use of articles) /Changing sentences(active to passive and vice-versa), C.W-4, H.W-2

*Gap filling activities with clues (use of preposition),  C.W-3, H.W-2

*Using other parts of speech, linking words,

C.W-3, H.W-2

*Substitution Table,  C.W-4, H.W-1

*Changing sentences (Positive to Comparative or superlative and vice versa), C.W –3, H.W-2

*Using Right Form of verbs, C.W–3, H.W-2

*Capitalization and Punctuation, C.W–2, H.W-1

 

Part: B (Composition-20 marks)

Formal Letter/e-mail 

 

Formal Letter: C.W-4+H.W-2

a) An application for a half holiday.

b) An application to the Principal for hanging some electrics fans in the class room.

c) An application for the permission to organize a literary club.

d) An application to the Principal for leave of absence.

e) An application for readmission.

f) An application to open a computer club.

 

*e-mail: C.W-2, H,W-2

 

*Writing Composition

a) Your Future Plan of Life.

b) A journey by train you have enjoyed.

c) Seasons of Bangladesh

d) Physical Exercise

C.W-3, H.W-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 pd

 

 

4 pd

 

4 pd

 

4 pd

5 pd

 

4 pd

3 pd

 

 

 

 

 

 

4 pd

 

 

 

 

 

 

2 pd

 

 

3 pd

Tot: 38 pd

 

 

Grammar-30 marks

 

a) Fill in the blanks/Change the sentences

b)  Fill in the blanks

c) Fill in the blanks/complete the sentences with suitable linking words and Other Parts of Speech

d) Make sentences

e) Change the sentences as directed

f)  Fill in the blanks/complete the text with suitable verbs

g) Rewrite the passage using capitalisation and punctuation

h) e-mail

i) Composition

 

 

 

 

 

3rd Class Test:

i) Changing sentences (Positive to Comparative or Superlative and Vice Versa)

ii) Substitution table

iii) Changing sentences (active to passive and vice-versa)

iv) Formal letter/e-mail

 

4th Class Test:

i) Changing sentences (Active to Passive and Vice Versa)

ii) Gap filling activities with clues (use of preposition)

iii) Capitalization and Punctuation

iv) Formal letter/e-mail

Time: 2 hrs

4

 

4

 

5

 

4

5

4

 

4

 

8

12

Total: 50

 

50 will be converted to 35

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
50 will be converted to 35Class Test: (Mark-20)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Mathematics:

 

Book: Junior Secondary Mathematics for class Six – by Board.

 

Arithmetic:

Chapter: 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 3.3

Chapter: 8

 

 

Algebra:

Chapter: 4.3, 5

Geometry:

i) Theorem: 1, 2- H.W

ii) Construction: 6, 7, 8, 9 H.W

iii) Exercise: 7, H.W

 

3rd C.T. Exam:

1. Arithmetic: 2.3, 3.1

2. Algebra: 4.3

3. Geometry:

i)  Construction: 7, 8

ii) Ex: 7

4th C.T. Exam:

1. Arithmetic: 3.2, 3.3

2. Algebra: 5

3. Geometry:

i) Theorem: 2

ii) Construction: 9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12 pd

4 pd

 

 

 

10 pd

 

10 ow

36 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Class Test  (Marks-20):GrammarComposition

 

 

 

 

 

SBA

 

 

 

 

School Based Assessment (SBA)

 

  1. Discipline & attendance

2. Home work

3. Assignment & Revision Test

 

 

Creative: 60 marks

Objective: 40 marks

 

Every creative question carries 10 marks and every MCQ contains 1 marks

 

Creative Question:

There will be 9 creative question, will have to answer 6 questions

 

2 from Arithmetic 3 from Algebra 3 from Geometry and 1 from statistics

Minimum 1 question has to be answered from each section. In total 6 questions have to be answered.

 

MCQ: 40 questions

Arithmetic:

From natural numbers and fraction 1 out of 1

From ratio and percentage fraction 1 out of 1

Algebra:

Algebraic expression: 1 out of 1

Simple equation: 2 out of 2

Geometry:

1 from Theorem

1 from Problem

1 from exercise

 

Statistics:

3rd & 4th Class Test

Arithmetic – 1

Algebra – 01

Geometry – 01

MCQ

SBA

 

 

 

1282020 will be converted to 12

 

12

3

Total: 15

G. Total: 35+12+3=50

 

 

 

3

 

 

 

Time: 3 hrs

 

 

 

 

 

 

 

 

6×10=60

1×40=40

Tot: 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

6

6

7

25

5

Tot: 30

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
ScienceBook: Science for Class VI (NCTB)Chap- 5: PhotosynthesisChap- 6: Sensory organs

Chap- 9: Phenomenon of light

Chap- 10: Let us know motion

Chap- 11: Force & Simple machines

Chap-13: Food & nutrition

3rd Class Test:

Chap- 9: Phenomenon of light

Chap- 10: Let us know motion

4th Class Test:

Chap- 6: Sensory organs

Chap- 11: Force & Simple machines
7. Bangladesh and Global Studies

1. Bangladesh & Global Studies for Class VI (NCTB)

2. Ogni Geographic Atlas with C.D. (New)

 

Chapter Four: State & Citizen

Chapter Five: Global environment

Page: 53-59

Chapter Six: Economics of Bangladesh

Page: 60-68,

Chapter Seven: Rights of Children

Page: 69-72

Chapter Eight: Future through Co-operation

Page: 73-76,

C.W-17 & H.W-17

Revision

1st  Class Test:

Bangladesh in Global Environment

2nd Class Test:

Economy of Bangladesh – Page:60-68
8. Islam & Moral Education:

 

Lession 05-08: Unit-1 (Aqaid): Asmaul Husna, Risalat, Akhirat, Aqaid & Morality, 2H.W+1C.W

 

Lession 08-13: Unit-2 (Ibadat): Timing for Salat, Rules for performing Salat, Farj of Salat, Sijda, Sijda-e-Tilawat, The Moral Teaching of Salat- 5H.W+2C.W

 

Lession 08-14: Unit–3 (The Learning of the Holy Quran & Hadith): Sura Al-Humazah, Sura Al-Asr, Three Ayats for Supplication with meaning, The Hadith, Two Hadiths Related to prayer with meaning, The Hadith Moral and Human Values – 5H.W+2C.W

 

Lession 07-12: Unit-4 (Akhlak): Good Manners with classmates, Akhlak-e-Zamima, Falsehood, Gibat or Slander, Abuses smoking and Drug Addiction  –  2 H.W

 

Lession 04-06: Unit–5: (Ideal Lives)
The Ideal of Hazrat Khadija (Ra)

The Ideal of Hazrat Abu Hanifa (R)

The Ideal of Hazrat Abdul Quader Jilani (R)        2H.W

3rd Class Test:            4th Class Test:

Chap-1 & 2                Chap-3, 4 & 5

(last half)                   (last half)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 pd

5 pd

5 pd

5 pd

25 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 pd

 

4 pd

 

4 pd

 

4 pd

 

5 pd

 

1 pd

Tot: 23 pd

 

 

 

 

4 pd

 

6 pd

 

7 pd

 

 

5 pd

 

 

4 pd

 

 

5 pd

Tot: 25

 

 

Creative question (6 out of 9)MCQ
1st & 2nd Class Test:1 Creative question15 MCQ 

SBA

 

 

 

 

 

 

Creative question 6 out of 9

MCQ / Choose the right answer/ Put tick on the correct answer 30 question

Class Test:

Chapt-1, 2(s-1), 5

1 Creative question

15 MCQ

 

SBA

 

 

 

 

 

 

 

Creative question 6 out of 9

MCQ

 

1st & 2nd Class Test:

Stem- 01

MCQ-15

SBA

 

Time: :3 hrs10×6 = 6040×1 = 40

Total = 100

 

 

10

15

Total = 25

5

G.Total: 100

 

 

Time: 3 hrs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10×6 = 60

40×1 = 40

Total : 70

 

 

10×1 = 10

15×1 = 15

Total : 25

5

G.Total: 100

 

 

 

 

 

 

Time: 3 hrs

 

10×6 = 60

40×1 = 40

Total : 100

 

 

10

15

Total : 25

5

Total: 30

G. Tot: 100

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
9. Hindu & Moral Education : Chap-5: Deities and Puja Festival- 3C.W+2H.WChap-6: Moral Education in the religious – 3C.W+2H.WChap-7: Ideal Biography-Vice, 3C.W+2H.W

Chap-8: Hindu Religion & Moral Values 3C.W+2H.W

3rd Class Test:

Chap-6

Chap-7

4th Class Test:

Chap-7

Chap-8
10. Buddhist & Moral Education :

 

 

Chap-7: Religious Rituals and Festivals   3C.W+3H.W

Chap-8: Caritamala, 3C.W+3H.W

Chapt-9: Jataka, 3C.W+3H.W

Chapt-10: The Buddhist Heritage and the places to visit

Chap-11: The contribution of the Kings in Buddhist Religion

(King BimSisara)

Class Test:

Chap- 7

Chao-8

Class Test: 4

Chap : 9 & 10

 

11. Agriculture Studies:

 

Book: Agriculture Studies and Textbook Board, Dhaka

 

Chap-4: Agriculture and Climate

Chap-5: Agricultural production

Chap-6: aforestation

 

 

3rd Class Test:

Chap-4: Agriculture and Climate

 

4th Class Test:

Chap-5: Agricultural production

 

 

 

 

7 pd7 pd

 

10 pd

Tot: 24 pd

 

 

 

 

 

 

 

7 pd

8

8 pd

 

7 pd

Tot: 30 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 pd

15

5 pd

Tot: 28 pd

Creative questions (6 out of 9)MCQ

1st & 2nd Class Test:

1Creative question

MCQ

SBA

 

 

 

 

Stem question 6 out of 9

MCQ
Class Test:

Stem

MCQ
SBA

 

 

 

 

 

 

1. Creative question 6 out of 9

2. MCQ

C.T. Exam & S.B.A

 

Class Test:

1. Creative question 1

2. MCQ

3. S.B.A
School Based Assessment (S.B.A)

 
1. Class Test, Discipline & attendance

2. Class work

3. Home work

3. Assignment

4. Oral presentation

5. Group work

Time: 3  hrs6×10 = 6040×1 = 40

1×10 = 10

1×15 = 15

5

Total: 30

 

 

Time: 3  hrs

 

 

6×10=40

40×1=40

Total: 70

 

10

15

Total: 25

5

Tot: 30

 

 

 

Time: 3  hrs

10×6 = 60

40×1=40

Total:100

 

 

1×10 = 10

1×15 = 15

5

Total: 30

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

Total: 5

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
  1. Home Science (optional):

 

Book: Textbook of Home Economics for Class – VI (NCTB)

 

Section-A: Home and Home Management

Chap-Three: Home management

Section-B: Child Development and Family Relationship

Chap-Six: Development during Adolescence

Chap-Seven: Changes during Adolescence and maintaining self security.

Section-C: Food and Food Management

Chap-Ten: Need of Food

Chap-Eleven: Food Habit

Section-D: Clothing and Textile

Chap-Fourteen: Care and Shortage of Clothing

Chap-Fifteen: Sewing Equipment and Various Stitches

 

3rd C.T. Exam:

Section-A:

Chap-Three

Section-B:

Chap-Seven

4th C.T. Exam:

Chap-Ten: Need of Food

Section-D:

Chap-Fourteen: Care and Shortage of Clothing

 

 

 

 
13. Information & Communication Technology (ICT):

 

 

Chapter- 3: Safe use of ICT (Revision)

 

Chapter- 5: Introducing to Internet

 

Practical:

Chap-4: Word Processing

 

 

3rd Class Test :

Chapter- 3: Safe use of ICT (Revision)

 

4th Class Test :

Chapter- 5: Introducing to Internet

 

 

8 pd

 

3 pd

 

 

4 pd

 

 

4 pd

 

 

6 pd

 

 

 

 

1 pd

Tot:: 26 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 pd

 

10 pd

 

10 pd

 

 

 

 

2 pd
Tot: 32 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Creative question 6 out of 9

 

2. Multiple Choice Question

 

3. Practical

 

Class Test:

1. 1 Creative question

2. MCQ

SBA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Broad Question (6 of 8)

2. MCQ

 

 

 

MS Word (Practical)

 

 

3rd & 4th Class Test:

 

1. Broad Question (2 of 3)

2. MCQ

 

 

15 will be converted to 12

SBA                           03

 

Time: 3 hrs10×6 = 60

 

40×1 = 40

 

25

Total: 100

 

10×1 = 10

15×1 = 15

05

Total: 30

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Time:2 hrs

\

 

 

6×5 = 30

20

Total: 50

 

Term Exam 50 will be converted to 35

 

15

 

2×5 = 10

10×0.5 =  5

Total: 15
G. Total: 50

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
14. Arts and Crafts:1. Chapter-4: General Rules of Art, Materials and Media2.  Chapter-5: Practice of Art3.  Chapter-6: Art work of paper and unworthy things

4.  Colour and Using colours

 

3rd Class Test:

1. Chapter-4: General Rules of Art, Materials and Media

2.  Chapter-5: Practice of Art

 

4th Class Test:

2.  Chapter-5: Practice of Art

3.  Chapter-6: Art work of paper and unworthy things

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. Physical Education and Health:

 

Book: Physical Education & Health For Class Six (NCTB)

 

Chapter two : Scouting Girl Guiding – (page: 15-26)

Chapter Four : Personal safety during Adolescence

(page: 38-51)

Chapter Five : Sports for Life

(page: 61-68)

 

 

3rd Class Test: (Theoretical)

Chapter-2

 

4th Class Test: (Theoretical)

Chapter-4

 

 

3 pd

5 pd

 

 

 

 

4 pd

Tot: 12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The:7 + Pra:6

 

The:7 + Pra:6

 

 

The:7 + Pra:7

Tot:: The-21 + Pra-19=40 pd

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Theoretical Part:a) Out of 3 Short questions 2 will be attempted, each carries 5 marksb) Out of 15 MCQ all will be attempted, each MCQ carries 1 marks

Drawing Part:

a) 15 marks for Arts:

Out of 3 drawings 1 to be attempted (Drawing carries 8 marks and colouring carries 7 marks)

b) 10 marks carry for crafts. Out of 3 questions 1 to be attempted (Design carries/black & white) 5 marks and colouring carries 5 marks)

 

N.B: Drawing to be descriptive or subjective. Design either (natural like flower, leaf, fish, bird, geometrical figure like circle, triangle or square design

 

C.T Exam:

Short questions-10

MCQ – 15

 

 

Full marks is 50 from which 25 marks is allotted for theory and 25 marks is for practical

 

Theoretical Part (25 mins):

a) There will be 25 MCQ

b) All the question have to be answered

c) Mark for each MCQ is 1

 

 

A. Theory:

B. Practical:

3rd Class Test: 25 (MCQ)

 

4th Class Test: 25 (MCQ)

 

Practical Part:

a) Demonstration of a Physical Exercise

b) Demonstration of a game

c) Viva-Voce/Oral Test

 

 

 

Time: 2:30 hrs 2×5=101×15=15Total: 25

 

 

 

 

Drawing – 8

Colouring – 7

 

 

Drawing – 5

Colouring – 5

Total: 25

 

 

 

 

 

 

 

10

1×15=15

G.Total: 50

 

Time: 2 hrs

 

 

 

25X1=25

 

 

 

 

 

 

25

 

 

8

 

12

05

Total: 25

Average of 2 C.T out of 25

G. Total=50

 

 

 

 

 

 

 

 

Subject / Chapter / Lesson No. of Period Question Pattern Distribution of Marks
16. Work and Life Oriented Education: Book:  Work and Life Oriented Education (NCTB)Chap-3: Success in EducationQualities of the Successful learner (C.W-2, H.W-1)

The ways of achieving success in education (C.W-6, H.W-1)

Story of becoming famous through education (C.W-1, H.W-1)

The irresistible and successful meritorious in Education

(C.W-2)

The successful and irresistible brilliant learners in Education

 

N.B: Selected topic from half yearly syllabus will be included

 

2 pd

8 pd

 

2 pd

 

1 pd

 

1 pd

Tot: 14 pd

 

Theoretical: 25 marksPractical: 25 marksTheoretical Part (1 hour):

1 creative question to be answered out of 2 creative questions

MCQ -15

 

 

Practical Part:

Project work: 20

Oral Test: 5

 

 

3rd C.T. Exam:

MCQ – 25

 

4th C.T. Exam:

Project work- 20

Oral Test -5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2 hrs1×10=10

 

1X15=15

Total: 25

 

25

G.Total: 50

 

 

 

 

 

 

 

Time: 2 hrs1×10=10

 

1X15=15

Total: 25

 

25

G.Total: 50

 

 

 

 

 

 

 

____________________________________________

Col. Md. Anisur Rahman Chowdhury, psc (Retd.)

Principal

Class VI- Final Term (National)-2016 (Download)